Under denna utbildning arbetar vi med att utveckla nya arbetssätt inom kontaktmannaskapet genom att bl.a. förstärka det som fungerar bra i kontaktmannaskapet och hitta nya lösningar och metoder för att kvalitetssäkra kontaktmannaskapet.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till personal inom äldreomsorg och hemtjänst.
Innehåll
- Uppdrag och förutsättningarna i kontaktmannaskapet
- Vad fungerar bra i kontaktmannaskapet?
- Hur kan vi bygga vidare på det som fungerar bra?
- Vad behöver förbättras?
- Hur kan vi fortsätta att utveckla kontaktmannaskapet?
- Kontaktmannens kompetens
- Professionellt förhållningssätt, bemötande och samspel
- Empatiskt förhållningssätt
- Reflekterande förhållningssätt
- Självkännedom
- Kommunikation och samtalsmetodik
- Hur kan man utveckla dokumentationen?
- Kvalitetssäkring i kontaktmannaskapet
Arbetsformer
Utbildningen innehåller teoretiska pass blandat med dialog, samtal och reflektioner.
Omfattning
Utbildningen omfattar 1 dag men kan utformas efter behov och önskemål.