Det multiprofessionella teamet runt personer med demenssjukdom
Ett bra teamarbete utgör en grundförutsättning för att vård och omsorg av personer med demenssjukdom ska hålla hög kvalitet och präglas av helhetssyn. Det multiprofessionella teamets samverkan har hög prioritet enligt de Nationella Riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom. Teamets gemensamma kompetens, arbete och dialog bidrar till att flera perspektiv och lösningar på olika problem synliggörs. Vi erbjuder nu en möjlighet att utveckla demensteam som ger möjlighet till stärkt samarbete med god kommunikation, samverkan och gemensam planering.
Viktiga delar av ett framgångsrikt teamwork
är det gemensamma målet,
möjligheten att påverka arbetsformer och
lösning samt att för individerna att känna delaktighet.
Tillsammans kan man vara mycket effektivare
än vad de olika individuella insatserna ger!
Innehåll
Verktyg och metoder för att utveckla konstruktivt samarbete mellan olika professioner
- Vikten av en gemensam ”karta” över uppdraget och helhetssyn
- Att konkretisera och synliggöra det gemensamma uppdraget och allas kompetens
- Kommunikation, grunden i allt samarbete
- Insikter och kunskaper om kommunikationens ”anatomi”
- Att använda möten och ”kontaktytor” konstruktivt – verktyg för dialog, kommunikation och mötesteknik
- Att få insikt i samspelet mellan olika synsätt och drivkrafter
- Att samarbeta och förhålla sig till olikheter – en viktig del i det professionella ansvaret
Att hantera utmaningar och svåra situationer med större trygghet
- Vilka är utmaningarna och möjligheterna i samarbetet?
- Individens roll och ansvar för att vårda och stärka samarbetet i teamet
- Att identifiera och undvika vanliga hinder för samarbetet
- Konflikthantering
- Lösningsfokuserat arbetssätt
- Att förebygga konflikter
- Reparation av tidigare skador och nya steg mot ett gott samarbete
Arbetsglädje, samverkan och effektivitet i det multiprofessionella teamet
- Hur påverkar relationerna i teamet vårdtagarna, anhöriga, omsorgen och vården?
- Bemötande av varandra i teamet
- Hur skapar vi ett arbetsklimat där allas kompetens synliggörs och används?
- Vikten av tillit och förtroende i teamet
Arbetsformer
Arbetsformen för utbildningen är teori, dialog och erfarenhetsutbyte samt praktiska övningar och skapande av handlingsplan för samarbetsformer.
Omfattning
Omfattning och upplägg skräddarsys utifrån behov och teamstorlek men som grund föreslår vi 1 heldag plus två halvdagar.