Allas önskan och ambition är förhoppningsvis att möten ska upplevas meningsfulla och effektiva och att de leder till goda resultat.Trots detta kan våra möten ibland upplevas både meningslösa och ineffektiva och sakna tydlig förankring till uppdrag och verksamhet.
Mål för utbildningen är att ge insikter och verktyg så att du som enskild individ, chef eller medarbetare kan se och förstå vad du kan och behöver bidra med för att möten ska upplevas effektiva och meningsfulla. Att arbetsgruppen har en gemensam bild av god möteskultur och ett arbetssätt som främjar samarbete och utveckling av uppdrag och verksamhet.
Målgrupp
Denna utbildning vänder sig till chefer, ledare och ansvariga inom vård och omsorg eller förskola.
Innehåll – Effektiva och meningsfulla möten
- Att stärka vår möteskultur så att det främjar engagemang, samarbete och utveckling av vår verksamhet?
- Mötet ett professionellt, gemensamt samtal och viktig framgångsfaktor
- Grundstrukturer för möten, olika typer av möten
- Tydligt syfte, förutsättningar, roller och mål
- Förhållningssätt, tid och plats
- Metod i mötet – samtalsteknik och samtalskonst
- Struktur/form och innehåll ger utrymme för kreativitet och nya idéer
- Gemensamma utvärderingar av mötet
- Sortering – information, beslut, dialog/ reflektion
- Metoder och arbetssätt för att utveckla mötesledarskap och allas delaktighet i mötet
- Vad har vi och vad behöver vi?
- Grundstrukturer för möten, olika typer av möten
- Olika mötestekniker, trender och tips
- Roller -mötesledning och delaktighet
- Metodik och mötesprocess
- Rätt upplägg för specifikt möte
Arbetsformer
Utbildningen består av teori varvat med autentiska exempel och fallbeskrivningar.
Omfattning
Utbildningen omfattar 1 dag men kan även skräddarsys efter önskemål