Empatisk kommunikation
Empatisk kommunikation eller giraffspråket är en kommunikationsmodell som underlättar dialog och mänskliga relationer. Modellen utgår från ett förhållningssätt som är respektfullt och som utgår från ärlighet, öppenhet och empati. Istället för att analysera vad som är fel med den man talar med eller hos sig själv och försvara sig eller anklaga, uttrycker vi våra behov och önskemål rakt och ärligt. Det är ett nytt sätt att kommunicera, där spända situationer och konflikter kan förändras till något konstruktivt.
Under den här utbildningsdagen arbetar vi med vad empatisk kommunikation innebär och får kunskap om hur sättet att kommunicera, varsebli och tänka kan ha en avgörande betydelse i möten med andra människor och i allra högsta grad vid konflikthantering.
Utbildningen handlar också om hur vi medvetet kan förändra vårt tänkande och skaffa oss ett språk för att bidra till eget och andras välbefinnande.
Under utbildningen ges möjlighet att prova empatisk kommunikation och reflektera över hur man kan använda den för att underlätta dialog och mänskliga relationer.
Målgrupp
Chefer och medarbetare inom alla verksamheter och organisationer
Modell
Modellen har även visat sig mycket effektiv som ett kreativt redskap för personlig utveckling, för att stödja utvecklingen av självständighet och ömsesidighet. Modellen är utvecklad av den amerikanske psykologen Dr Marshall Rosenberg.
Omfattning
Utbildningen Empatisk kommunikation omfattar 2 dagar, men kan även skräddarsys efter önskemål.
Utbildningsmaterial
I utbildningen använder vi oss av boken ”Giraffspråket – känslans kommunikation en väg till kontakt och förändring” skriven av Anne-Christine Smith.