Personalens bemötande och förhållningssätt i äldreomsorg och LSS-verksamhet har central betydelse för den enskilda individens upplevelse av vård och omsorg. För att kunna erbjuda hög kvalitet är det därför viktigt att all personal har ett etiskt förhållningssätt och en gemensam syn på vad ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt innebär. Under utbildningen Etik, bemötande och förhållningssätt får ni verktygen.
Under denna utbildning får du kunskaper om bemötande, professionella samtal samt metoder och arbetssätt för att stärka och utveckla värdegrunden.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till personal inom äldreomsorg, hemtjänst och LSS-verksamhet.
Innehåll – Etik, bemötande och förhållningssätt
- Vikten av helhetssyn på omsorgsarbetet – etik, värdegrund, människosyn, bra bemötande och samverkan skapas i ett sammanhang
- Bemötande och kommunikation – ett ständigt pågående mellanmänskligt samspel
- Det professionella samtalets struktur, form och innehåll som stöd för bra bemötande
- Vad händer i samspel och mötet mellan människor och vilken kompetens krävs för att det skall bli ett bra möte?
- Bemötandet och att vara personligt professionell – empati och medkänsla
- Att utveckla och stärka professionellt och personligt bemötande genom självinsikt, reflektion och feedback
- Metoder och arbetssätt för att gemensamt stärka och utveckla värdegrund och värdighetsgarantier genom konstruktiva möten och samtal
Arbetsformer
Utbildningen innehåller teoretiska pass blandat med dialog, samtal, reflektioner och inlevelseövningar.
Omfattning
Utbildningen omfattar 1 dag, men kan även skräddarsys efter önskemål.