Framgångsrik och konstruktiv konflikthantering
Att konflikter uppstår är naturligt och behöver inte vara ett problem i sig. Problem uppstår främst när vi inte kan möta och handskas med konflikterna. Konflikter kan ge energi och därmed bidra till en produktiv kraft i en grupps utveckling och när konflikter hanteras på ett konstruktivt sätt leder de till att gruppen blir effektivare, tryggare och mer kreativ. Forskning visar tydligt att på arbetsplatser där man tillåter, möter och hanterar mellanmänskliga konflikter är medarbetarna både friskare och gladare.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till medarbetare och grupper som vill utvecklas i arbete och yrkesroll.
Innehåll
- Vad är en konflikt?
- Positiva respektive negativa effekter av konflikter
- Vår uppfattning om konflikter styr vårt sätt att hantera dem
- Konflikters bakomliggande orsaker, utveckling och förlopp
- Vanliga konfliktbeteenden och förhållningssätt
- Att förebygga och hantera konflikter – konkreta modeller samt vikten av helhetssyn
- Konflikthantering – ett gemensamt ansvar i organisationen
- FIRO – teorin – om gruppers utveckling och behov
- Konstruktiv kommunikation och dialog
Arbetsformer
Arbetsformen är föreläsning, dialog, erfarenhetsbyte samt övningar.
Omfattning
Föreläsningen ges som en hel- eller halvdagsutbildning.
Utbildningsmaterial
I föreläsningen ingår dokumentation.