Kontaktmannaskap är ett sätt att organisera arbetet för kontinuitet. Kontaktmannen har till uppgift att kommunicera, informera och bidra till sociala aktiviteter samt fungera som en kontakt och länk till anhöriga. Inom omsorg är kontinuitet och kunskap oerhört viktigt för att skapa trygghet.
De flesta tillämpar kontaktmannaskap i dag men för många enheter och personal är arbetet otydligt och endast en pappersprodukt. Denna utbildningsdag syftar till att ge dig som deltagare verktyg för en fungerande modell.
Målgrupp
Personal inom vård och omsorg
Innehåll
- Vad är syftet med kontaktmannaskapet?
- Grunden och förutsättningar för kontaktmannaskapet
- Vad innebär uppdraget som kontaktman?
- Ansvar och befogenheter
- Det första mötet – grunden för en god relation
- Att planera och genomföra ett välkomstsamtal
- Levnadsberättelsens betydelse
- Skyldigheten att dokumentera omsorgsarbetet
- Hur kan man arbeta med genomförandeplanen?
- Planering av stöd och hjälp till den enskilde
- Vikten av kommunikation och utveckling av relationen
- Samarbete med närstående
- Kontinuerliga uppföljningssamtal
- När kontaktmannaskapet upphör.
Arbetsformer
Utbildningen innehåller teoretiska pass blandat med dialog, samtal och reflektioner.
Omfattning
Utbildningen omfattar en heldag men anpassas efter behov och önskemål