KompetensUtvecklingsInstitutet erbjuder i samarbete med Capire en utbildning för dig som arbetar som ledare i äldreomsorgen. För att du med ditt ledarskap ska uppnå en god kvalitet i verksamheten krävs samverkan mellan alla berörda. Denna utbildning ger dig djupare kunskaper om hur du utvecklar, strukturerar och styr dina medarbetares kompetens. Allt i en riktning som skapar mervärde för kunden – den äldre. Vi tittar närmare på ditt ledarskap ur ett helhetsperspektiv – såväl strategiskt, operativt som personligt. Utbildningen har framgångsrikt genomförts i projektet Äldreliv Nordost.
Innehåll
Utbildningens fyra delar – en helhet
1. Strategiskt ledarskap – att välja rätt riktning (dag 1)
Kursledare: Henrik Fock och Carl-Olof Olsson
- Service Management
- Begrepp, drivkrafter, framgångsfaktorer
- Humankapital och strukturkapital
- Verktygslåda för att strategiskt bygga och utveckla verksamheten
2. Operativt ledarskap – att styra verksamheten (dag 2)
Kursledare: Anna Hedlin och Dag Boman
- Hur du bäst styr tjänsteorganisationen
- Att utveckla verksamhetsstyrningen
- Från reaktiv administration till proaktiv styrning
- Verktygslåda och lärande styrsystem
3. Personligt ledarskap – att bygga en modern tjänsteorganisation (dag 3)
Kursledare: Carin Magnusson och Lena Umberg Karte
- Ledarskap i organisationens olika faser
- Att leda individer och grupper
- Att leda i motstånd
- Nyckelfaktorer och metoder för utveckling
- Drivkrafter i förändringssituationer
4. Helhetsbild – att gå från ord till handling (dag 4)
Kursledare: kursledare från del 1-3
- Sammanfattande reflektioner kring de tre utbildningsdagarna
- Att arbeta med metoden Ideal design
- Fortsatt verksamhetsutveckling i den egna organisationen