Samtalsmetodik för biståndsbedömare
Den här utbildningsdagen i samtalsmetodik för biståndshandläggare ger dig fördjupade kunskaper för att på bästa sätt planera, genomföra och lära av dina samtal. Du får metoder och strategier för att hantera samtal som kan upplevas svåra och där vi ofta är rädda för att kränka, såra eller väcka vrede hos den vi talar med. Det salutogena perspektivet går som en röd tråd genom dagen. Under dagen går vi igenom det professionella samtalets struktur och hur vi kan gå från samtalsmetodik till samtalskonst.
Målgrupp
Biståndsbedömare (handläggare) inom kommunal äldreomsorg och LSS.
Innehåll
- Biståndssamtalets sammanhang och uppgift
- En fungerande samtalsmetodik – grunden för bra kommunikation i utredningssamtalet
- Från samtalsmetodik till samtalskonst
- Kartläggningsmodell som stöd och modell i utredningen
- Det professionella samtalets struktur, form och innehåll
- Varför upplevs vissa samtal svåra, vilka samtal är svåra för dig?
- Att möta och hantera missnöje och upprördhet – metoder och strategier
- Vikten av förberedelse och lärande eftertanke för lyckat samtalsresultat