Som omsorgspersonal är samtalet ett självklart och naturligt inslag i vardagsarbetet. Ibland är dessa vardagssamtal så självklara att vi inte alltid tänker på att de är professionella samtal och möten. Vi ser då inte alltid vår erfarenhet och förmåga och hur den skulle kunna utvecklas och stärkas.
Under utbildningen får du kunskap om olika samtal och möten i omsorgsarbetet. Hur kan de utvecklas och stärkas och hur kan man skapa ett gemensamt stöd och lärande kring samtal i verksamheten.
Målgrupp
Personal verksamma inom SoL och LSS.
Innehåll
- Från samtalsmetodik till samtalskonst
- God samtalare och lyssnare – en viktig del i min yrkesroll och uppdrag
- Det professionella samtalets och mötets struktur, form och innehåll ger stöd och hjälp
- En helhetssyn och överblick på våra samtal och möten i omsorgsarbetet
- Vilka samtal – förutom alla vardagssamtal små som stora – har vi?
- Många olika slags samtal – stödjande, uppmuntrande, informerande, motiverande, lyssnande…
- Varför upplevs vissa samtal svåra, vilka samtal är svåra för dig?
- Det svåra samtalet/ samtalet om existentiella frågor och ”livs-samtal”
- Möten och samtal med anhöriga
- att skapa kontakt och bra samarbete
- att förmedla information
- att hantera och skapa konstruktiva möten i upprörda situationer och klagomål
- De ständigt pågående samtalen och mötena med varandra som arbetskamrater
- Att skapa gemensamt stöd och lärande i arbetsgruppen kring samtal och samtalskonst
Arbetsformer
Utbildningen innehåller teoretiska pass blandat med praktiska övningar och samtal.
Omfattning
Utbildningen omfattar 1 dag, men kan även skräddarsys efter önskemål.