Utvecklingsprogram för sjuksköterskor inom den kommunala hälso- och sjukvården
Som sjuksköterska i den kommunala hälso- och sjukvården ansvarar man för hälso- och sjukvården i verksamheten. Det är en roll som också ställer krav på att kunna leda, handleda, coacha och lära ut olika omvårdnadsuppgifter till personalen. Vi erbjuder ett utvecklingsprogram för sjuksköterskor som riktar sig till sjuksköterskor som vill utvecklas i sin yrkesroll som ledare, handledare och coach.
Målgrupp
Denna utbildning vänder sig till sjuksköterskor inom kommunal hälso- och sjukvård
Innehåll
Att vara sjuksköterska och ledare
- Vilka krav och utmaningar ställs på dig som sjuksköterska?
- Olika intressenters förväntningar på rollen och uppgiften
- Att ha ett professionellt förhållningssätt
- Att vara ledare
- Olika roller och ledarstilar
- Formella och informella ledare
- Att vara ledare och samtidigt vara en del av gruppen
- Ett rollmedvetet ledarskap
- RONS-modellen och genomförande av självskattningstest
Handledning, coachning och lärande
- Vad innebär det att vara handledare?
- Modeller och metoder för handledning
- Betydelsen av att reflektera
- Reflekterande samtal och reflekterande team
- Att coacha individer och grupper
- Att ha ett coachande förhållningssätt
- Hur lär sig vuxna människor?
- Olika lärstilar
Personlig utveckling
- Vad innebär personlig utveckling?
- Metoder och vägar för att utvecklas
- Ökad självkännedom om eget förhållningssätt, attityder och drivkrafter
- Realistisk självbild – insikt och medvetenhet
- Självkänsla och självförtroende
- Social och emotionell kompetens – självskattningstest
Kommunikation, samtal och dialog
- Kommunikation och bemötande på arbetsplatsen
- Att samtala och vara en god lyssnare
- Att ställa frågor som för samtalet framåt
- Att kunna ge och ta konstruktiv feedback/kritik
- Konflikthantering och om hur man förebygger konflikter
- Dialogens betydelse
- Det professionella samtalet och samtalsmodeller
Att leda individer och gruppen
- Om grupper och gruppers utveckling
- Samarbete – grundläggande synsätt, värderingar och samarbetsfärdigheter
- Motivation, delaktighet, arbetsglädje, engagemang och den effektiva arbetsgruppen
- Hur kan du som ledare skapa förutsättningar för samarbete, arbetsglädje, motivation, delaktighet och engagemang?
- Konsten att delegera och få självständiga medarbetare
Arbetsmiljö och stress
- Arbetsklimatet – vi är varandras arbetsmiljö
- Stress och livsbalansering
- Att förebygga stress
- Att hantera stress
- Att vårda egen kraft och livslust
Omfattning
Utbildningsprogrammet omfattar 6 dagar, men vi kan även skräddarsy hela eller delar av programmet.
Arbetsformer
Utbildningen innehåller teoretiska pass, seminarier, samtal och dialog, erfarenhetsutbyte, självskattningstester, praktiska övningar och egna uppgifter.