Antal ensamkommande flyktingbarn ökar i Sverige. Hur skall vi bemöta dessa barn och ungdomar så att deras tillvaro blir meningsfull, begriplig och hanterbar? Hur kan vi, som personal, arbeta utifrån ett salutogent synsätt? Under utbildningsdagen diskuteras arbetsmetoder som skall stärka barn/ungdomars känsla av sammanhang, du får en ökad förståelse för varför barn och ungdomar reagerar starkare på händelser de utsätts för. Vidare diskuteras migrationsprocessen samt problematisering kring begreppet kultur.
Målgrupp
All personal som arbetar med ensamkommande flyktingbarn.
Innehåll
- Teorier om människors behov
- Salutogent synsätt – hälsans ursprung-friskt och sjukt
- Salutogena faktorer
- Vad betyder KASAM? Känsla Av Samanhang
- Centrala begrepp – begriplighet, meningsfullhet och hanterbarhet
- Jämförelse mellan behovsteorier och perspektiv
- Sambandet mellan synsätt och bemötande
- Vad innebär det att arbeta salutogent?
- Arbetsmetoder för att skapa en tillvaro som blir meningsfull, begriplig och hanterbar för individen
- Hur kan vi stärka ungdomarnas känsla av sammanhang?
- Barn och ungdomars hjärnor och utveckling
- Migrationsprocessen
- Problematisering av begreppet kultur
- Asylprocessen
Omfattning
Utbildningen omfattar 1 heldag men kan även skräddarsys efter era behov och önskemål.
Arbetsformer
Utbildningen innehåller teoretiska pass blandat med dialog, samtal och reflektioner.