Hur kan man arbeta med lekfull matematik i förskolan? Matematiken finns överallt i förskolans vardag, inte bara när barnen lär sig räkna. Som pedagog behöver man bara ta på sig matematikglasögonen för att se den! I förskolans reviderade läroplan har uppdraget att följa, dokumentera och analysera barns utveckling och lärande förstärkts.
Under denna kvällsföreläsning kommer vi belysa hur detta uppdrag kan se ut i praktiken. Vi får se exempel på hur vi pedagoger med hjälp av samtal, dokumentation och reflektioner tillsammans med barnen kan få syn på och utmana deras tänkande om matematik. Du får också prova på några olika material kring bl.a. sortering och jämförelser och vi reflekterar tillsammans kring olika matematiska begrepp vi möter i samband med dessa övningar.
Pedagogens roll i barnens lärande diskuteras och vi får också se prov på hur barn själva dokumenterar sina matematiska erfarenheter och hur vi kan använda dessa för att utmana vidare.
Målgrupp
Denna kvällsföreläsning riktar sig till alla som arbetar inom förskolan.
Innehåll
- Att tala och kommunicera kring matematik
- Matematiska begrepp i barns vardag
- Grundläggande matematik i förskolan
- Pedagogens roll i barns matematiklärande
- Barn dokumenterar sitt tänkande kring matematik
- Konkreta tips och idéer
- Praktiska prova-på-övningar
Arbetsformer
Föreläsning med inslag av övningar där deltagarna ges möjlighet att reflektera tillsammans.