Konflikthantering genom reparativa dialoger – ett sätt att bygga en starkare gemenskap i barngrupper
Reparativa dialoger i fritidshem. Vi skall inte lösa konflikterna åt barnen utan lära dem hantera sina konflikter så att de blir skickliga på det. Genom reparativa dialoger kan man både förebygga konflikter och kränkningar och hantera dem när de uppstår på ett sätt som utvecklar empati och förmåga att ta ansvar för sina handlingar. Reparativa dialoger har använts med framgång i nerkörda skolor i olika länder runt om i världen och resulterat i att man kommit tillrätta med både våld och skadegörelse.
Under denna kvällsföreläsning kommer vi att beskriva vad reparativ rättvisa står för, dess ursprung och teoretiska bakgrund kopplad till skolans värdegrund. Vi kommer att ge exempel på hur man konkret kan arbetar med reparativa dialoger inom skola och fritidshem, både förebyggande och när det uppstår kritiska situationer och hur det i förlängningen kan påverka en hel skolkultur.
Målgrupp
Denna kvällsföreläsning/workshop riktar sig till personal på fritidshem.
Innehåll
- Reparativ rättvisa och retributiv rättvisa
- En internationell demokratirörelse
- Den perfekta cirkeln
- Respekt-ansvar-relationer
- Olika ledarskapsstilar
- Grundaffekterna
- Skamkompassen
- Från skam till stolthet
- Olika typer reparativa dialoger
Arbetsformer
Teoretiska avsnitt med gestaltande inslag, smågruppsdiskussioner, rollspel och övningar samt filmvisning.
Omfattning
3 timmars föreläsning men kan skräddarsys i uppdragsutbildning efter behov.
Utbildare
Eva Anderberg: Lärarutbildare vid Stockholms universitet, processhandledare och organisationskonsult
Bi Dahlborg: Arbetar på Södertörns Högskolan med konflikthantering och grupputveckling, processhandledare och organisationskonsult