Att rekrytera nya medarbetare är en viktig investering. Valet av medarbetare får effekter på arbetsgrupp, organisation och verksamhet. Målet för den här utbildningen är att du som deltar ska kunna förbättra din förmåga att göra en rätt rekrytering, antingen du är ansvarig chef eller HR-person.
Målgrupp
Denna utbíldning vänder sig till chefer eller personer med någon form av ledaransvar.
Innehåll
- Rekryteringsprocessens faser
- Rekrytering som ett strategiskt beslut
- Sökförfarande – hur hittar vi rätt kandidater?
- Att upprätta sökunderlag: arbetsbeskrivning, kravprofil, sökkanaler, presentation och annonsering
- Effektiv hantering av ansökningar
- Intervju- och samtalsteknik
- Urvalsprocessen
- Personbedömning
- Att använda bedömningsinstrument
- Att undvika fallgroparna i rekryteringsprocessen
- Introduktionen av den nya medarbetaren
- Assessmentrekrytering – hur går det till?
- Vikten av referenser
- Uppföljning och utvärdering av rekryteringen
Arbetsformer
Arbetsformerna består av teoretiska avsnitt som blandas med samtal och praktiska övningar.
Omfattning
Kursen omfattar två dagar men kan också skräddarsys enligt önskemål.