En verksamhet eller organisation kan jämföras med en levande organism. Den är ständigt påverkad och beroende av såväl av den interna som den externa miljön. För att verksamheten ska kunna utvecklas behövs det bra ledarskap, tydlighet i själva uppdraget och klarhet i det gemensamma samarbetet och ansvaret – allt för att skapa så god vård och omsorg som möjligt. På denna utbildning får du kunskap och verktyg för att kunna arbeta med såväl mål, rutiner och arbetsuppgifter som metoder för att skapa välfungerande samarbete, kommunikation och kreativitet i arbetsgruppen.
Målgrupp
Utbildningen riktar sig i första hand till chefer och vårdutvecklare inom vård och omsorg.
Innehåll
Att vara chef/ledare
- Rollen som chef/vårdutvecklare – uppdrag, mandat, lojalitet, makt och ansvar
- Mitt och uppdragets “organisatoriska sammanhang” och olika intressenters förväntningar på mig som chef och på vårt uppdrag
- Formellt och informellt ledarskap
- Olika roller och ledarstilar
- Tid för reflektion och lärande i mitt ledarskap – möjlighet till utveckling i min roll och som ”egen” person
Uppdrag och verksamhet
- Att synliggöra och definiera verksamhetsidé, uppdrag och sammanhang
- Arbetssätt och metoder för att tydliggöra verksamheten, mål och rutiner
- Modeller för att lyfta fram utvecklingsområden, styrkor och svagheter
Kommunikation, samtal och konflikter
- Kommunikation och samtal – ett grundläggande och viktigt ledarverktyg
- Vad främjar och vad hindrar konstruktiv kommunikation?
- Det professionella samtalets form och struktur
- Olika slag av professionella samtal:
- Stödjande och uppmuntrande
- Motiverande och coachande
- Feedback/ kritik – samtal om känsliga/ svåra frågor
- Konflikthantering och förebyggande av konflikter
- Information och kommunikation – skillnader/ likheter?
- Min kommunikationsstil som chef och ledare
Att skapa medarbetarskap, delaktighet och engagemang
- Gruppens utvecklingsprocesser – utmaning och möjlighet
- Hur skapa motivation och engagemang hos medarbetarna?
- Att arbeta lösningsinriktat – utgå från möjligheter och resurser
- Pedagogiskt, coachande ledarskap
- Möten och mötesstruktur – verktyg för variation, förnyelse och delaktighet
- Att tillsammans möta, konstruktivt hantera och vända klagomål/ kundkrav till möjlighet och utvecklingAtt leda och kommunicera i förändring och utveckling
- Att leda och kommunicera med utgångspunkt från mål och visioner
- Att som ledare kommunicera förändring, dess möjligheter och potential
- Att skapa förståelse, öppenhet och handlingsberedskap för förändringar och dess möjligheter
- Vad händer/ kan hända med medarbetarna, gruppen och organisationen vid förändring – förklaringsmodell för förändringsförlopp och reaktioner
- Att möta, respektera och konstruktivt hantera förändringsreaktioner och motstånd
- Hur kan jag stärka och kommunicera vårt ”varumärke” i konkurrensutsatt verksamhet?
Arbetsform
Utbildningen består av korta teoripass, övningar samt strukturerad dialog och erfarenhetsutbyte kopplat till verksamheten. Mindre reflektionsuppgifter ingår mellan kurstillfällena.
Omfattning
Utbildningen består av fem heldagar fördelat på fyra tillfällen. Start med två heldagar samt därefter fyra heldagar med ca två till tre veckors mellanrum.