En coachs viktigaste uppgift är att inspirera andra människor att växa och att ta tillvara sina egna resurser på bästa sätt. Att ha ett coachande förhållningssätt i ledarskapet är att inta rollen som aktivt lyssnande och genom konstruktiva frågor och dialog stödja medarbetarna att se olika lösningar på en fråga, konsekvenser vid olika val samt förstå situationer och problem bättre.
Målgrupp
Denna utbíldning vänder sig till chefer eller personer med någon form av ledaransvar.
Innehåll
- Vad innebär ett coachande förhållningssätt?
- Vad är kärnan i coaching?
- Att vara chef/ ledare och coach – likheter och skillnader i de två rollerna samt vikten av att tydliggöra dem
- Coaching som metod, process och förhållningssätt
- Kommunikationsteori – aktivt lyssnande, frågekonst och dialog
- Det coachande samtalet – en 7-stegsmodell
- Motivationsanalys
- Vilka strategier använder medarbetarna för att nå sina mål?
- Coachning – ett sätt att utveckla och stärka ett lösningsfokuserat arbetssätt, självkänsla och självförtroende
- Genomgång av konkreta, praktiska råd för ett coachande ledarskap
Arbetsform
Utbildningen varvas teoripass med dialog, praktiska övningar och demonstrationer av coaching. Alla kursdeltagare kommer att få tillfälle att coacha varandra och få personlig återkoppling.
Omfattning
Utbildningen omfattar två dagar, men kan skräddarsys enligt önskemål