Metodik för handledning och coachning
Handledning och coaching är konstruktiva metoder att använda sig av för att skapa kontinuerligt lärande och utveckling i verksamheten. En förutsättning är att det finns personer i verksamheten som kan fungera som handledare och coach. Vi erbjuder en utbildning där deltagarna får kunskaper och verktyg för att kunna fungera som handledare och coach.
Målgrupp
Denna utbildning vänder sig till chefer eller personer med någon form av ledaransvar.
Innehåll
- Vad är handledning och vad innebär det att handleda?
- Olika former av handledning
- Teorier, modeller och metoder i handledning
- Gruppsykologi, gruppdynamik och grupprocesser
- Att handleda är att inta en roll som samtalsledare
- Kommunikation, samtal och dialog i handledningssituationen
- Professionalism, etik och förhållningssätt
- Vad innebär det att vara coach?
- Hur kan jag utveckla ett coachande förhållningssätt
- Kunskap, kompetens, lärande och lärstilar
- Handledning, reflekterande, lärande samtal – en grund för lärande organisation
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, gruppsamtal, handledning och praktiska övningar samt eget arbete mellan utbildningsdagarna.
Omfattning
Utbildningen omfattar sex dagar, men kan skräddarsys efter behov och önskemål.