Ibland måste vi genomföra samtal som vi av en eller annan anledning drar oss inför. Det kan handla om svåra frågor där vi kan vara rädda för att såra, kränka eller väcka reaktioner av vrede och försvar hos den vi talar med. För att klara av dessa samtal är det viktigt att ha kunskap om samtalsmetodik, är medveten om dig själv och ditt eget agerande, har förståelse för den du talar med och kan byta perspektiv, samt är väl förberedd även på det oförutsedda. Under den här utbildningen får du ökade kunskaper om att hantera samtal om svåra frågor.
Målgrupp
Denna utbíldning vänder sig till chefer eller personer med någon form av ledaransvar.
Innehåll
- Grundläggande samtalsmetodik
- Det professionella samtalet
- Varför upplevs vissa samtal så svåra och vilka samtal är svåra för dig?
- Vikten av förberedelse och eftertanke för ett lyckat resultat
- Detta händer i ett samtal
- Kommunikationens grundstenar
- Självinsikt, reflektion och medvetenhet om den egna rollen
- Social och emotionell kompetens samt
- Metoder, redskap och strategier i olika typer av professionella samtal
Arbetsformer
Arbetsformerna består av teoretiska avsnitt med dialog, samtal, praktiska övningar, självskattningstest och personlig återkoppling.
Omfattning
Utbildningen omfattar en dag, men kan även skräddarsys efter önskemål.