Case management – att samordna insatser till en fungerande helhet för den enskilde
Case management handlar om att organisera olika vård- och sociala stödinsatser till en fungerande helhet för den enskilde. Metoden har visat sig vara effektiv för att lösa problemet med vårdens fragmentisering och samordna insatser till en för personens behovsanpassad helhet. Utfallet blir bl a ökad följsamhet i rehabilitering och minskade sjukhusvistelser.
Under denna utbildningsdag fördjupar du dig i Case management – en empowermentmodell. Under dagen går vi bland annat igenom olika Case managementmodeller, syfte, hur vi kan samordna utifrån olika insatser, behov och önskemål samt förväntat resultat.
Målgrupp
Denna utbildning vänder sig till personal som arbetar inom psykiatrin i kommunal eller privat verksamhet.
Innehåll
- Olika Case Managementmodeller – Fokus på ACT och F-ACT ( F-Assertive Community Treatment & R- Assertive Community T)
- Case Management i förhållande till andra stödinsatser
- Syfte och förväntade resultat
- Hur kan Case managern samordna olika insatser utifrån behov och önskemål?
- Att koordinera planer i syfte att stärka personens delaktighet i samhället.
- Agera för serviceförbättringar
Arbetsformer
Utbildningen innehåller teoretiska pass blandat med dialog, samtal och reflektioner.
Omfattning
Utbildningen omfattar 1 heldag, men utbildningen kan även skräddarsys efter önskemål.