Ansök om vuxenutbildning i en annan kommun

ansökan komvux vuxenutbildning

Om du är folkbokförd i en kommun som inte erbjuder den yrkesutbildning du vill läsa finns möjlighet att söka utbildningen via en annan kommun som erbjuder utbildningen i sitt kursutbud. Det kallas för interkommunal ersättning – en ersättning som din hemkommun betalar ut till en den andra kommunen du vill studera via. Det är din kommun som bekostar din utbildning och det är de som avgör om du blir beviljad en plats.

Även om du läser på distans via en annan kommun så behöver du komma till skolan för praktiska övningar och examinationer. Välj därför en kommun i närheten av den du bor i.

Gör så här

Steg 1. Hitta en kommun som erbjuder utbildningen och fyll i ansökan. Du hittar oftast ansökningshandlingar på den anordnande kommunens hemsida. Här hittar du alla kommuner vi har avtal med >>

Steg 2. Skicka in ansökan till din hemkommun
Ansöker du via en webbkatalog, vilket är det vanligaste tillvägagångssättet, skriver du ut en papperskopia och skickar den till din hemkommun. Tänk på att yttrandet från din hemkommun ska vara inne senast den sista ansökningsdagen så var ute i god tid.

Steg 3. Invänta besked från din hemkommun (interkommunal ersättning)
När din hemkommun mottagit din ansökan tar de ställning till om de åtar sig att betala utbildningskostnaden för dig (interkommunal ersättning). Ett skriftligt beslut skickas både till dig och till den kommun som anordnar utbildningen.

Steg 4. Invänta besked om antagning från den anordnande kommunen
Den anordnande kommunen beslutar om du ska bli antagen. Om din hemkommun har sagt nej till att stå för utbildningskostnaden blir du vanligtvis inte antagen. Blir du antagen får du besked via den anordnade kommunen som ansvarar för att du kommer igång med dina studier.

Några exempel på kommuner som erbjuder våra utbildningar

Här hittar du alla kommuner som vi har avtal med >>

Här hittar du länkar till de flesta kommuner i Sverige >>

Utbildningscenter: Fridhemsplan