Gymnasiekurser och kurslitteratur

Här får du en beskrivning av samtliga gymnasiekurser som vi erbjuder inom Vård- och omsorgsprogrammet samt Barn- och fritidsprogrammet. Klicka på den kurs du vill veta mer om.

Till varje kurs hittar du rekommenderad kurslitteratur. Om det finns fler boktitlar kan du välja en av böckerna. Mer information och exakt vilken bok din lärare rekommenderar ser du först när du som elev loggar in i vår lärplattform.

Vill du veta kurser som erbjuds i just din kommun? Kontakta oss för vägledning och mer information om möjligheter, yrkesutgångar och studieformer. Kontakta ett av våra UtbildningsCenter ››

Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss. Kontakta oss på KUI ››

Aktiviteter och upplevelser, AKTAKT0, 100 poäng

Aktiviteter och upplevelser (100p)

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Aktivitetsledarens roll och betydelse för gruppens samspel för att uppnå syfte och mål.
    Aktiviteten som mervärde för att förhöja deltagarens upplevelse av arrangemang eller vistelse.
    Planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter för olika målgrupper.
    Olika aktiviteter beroende på efterfrågan samt hänsyn till platsens och situationens förutsättningar.
    Lokala och regionala förutsättningar för hållbar utveckling inom aktiviteter och upplevelser.
    Kalkylering och prissättning av aktiviteter.
    Presentation av planerad aktivitet.
    Lagar, andra bestämmelser samt överenskommelser att ta hänsyn till för utförandet av aktiviteten.
    Riskanalys och förebyggande säkerhet i samband med planering av aktiviteter.
    Kroppsspråkets betydelse för kommunikation och samverkan med andra.

I dagsläget har vi ingen kurslitteratur som vi rekommenderar.

Aktivitetsledarskap, PEDAKI00S, 100 poäng

Aktivitetsledarskap (100p)
Pedagogik är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde nära knutet till psykologi, sociologi och filosofi och har utvecklat en egen identitet som samhällsvetenskaplig disciplin. Ämnet pedagogik tar utgångspunkt i vetenskapen om människors liv och lärande i olika miljöer och fokuserar mötet mellan människor utifrån individ-, grupp- och ledarperspektiv.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Pedagogiskt ledarskap inom specifika aktiviteter i samverkan med verksamheter.
  • Verksamhetens organisation, målsättning, verksamhetsform, ledarutbildning och centrala begrepp för aktiviteten.
  • Människors interaktion, gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för lärande och det pedagogiska ledarskapet.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av aktiviteter på ett sätt som är i enlighet med målen för verksamheten.

Rekommenderad kurslitteratur
En vinnande väg : idrottspsykologi för gymnasiet, Anna Lokman, Charlotte Wennberg, Sofia Bunke. Häftad. SISU Idrottsböcker, 2013-04 ››

Akutsjukvård, SJUAKU0, 200 poäng

Ämnet sjukvård är tvärvetenskapligt och har sin grund i vårdvetenskap, pedagogik, medicin och etik. Det behandlar vård- och omsorgsarbete främst inom hälso- och sjukvård. I begreppet vård och omsorg inryms även omvårdnad relaterad till sjukdomar.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar. Vård och omsorg före, under och efter operation. Smärta samt farmakologisk och annan smärtbehandling.
  • Människors reaktioner i kris och hur de kan hanteras inom vården.
  • Etiska frågeställningar i samband med akuta och andra sjukdomar, till exempel prioritering av patienter.
  • Medicintekniska uppgifter som, enligt lagar och andra bestämmelser, inte kräver formell kompetens, till exempel blodprovtagning och sårvård.
  • Medicinteknisk och annan utrustning.
  • Betydelsen av bemötande av, samt kommunikation och samarbete med, människor i krissituationer.
  • Rehabilitering, habilitering och egenvård.
  • System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.

Rekommenderad kurslitteratur
Akutsjukvård, Johan Strömberg. Häftad. Sanoma Utbildning, Sverige, 2012-11 ››
Finns även som ljudbok ››

Barn- och ungdomssjukvård, SJUBAR0, 200 poäng

OBS! Kursen erbjuds endast vid Linköping UtbildningsCenter

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vanliga sjukdomar hos barn och ungdomar samt olycksfall.
  • Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid sjukdomar hos barn och ungdomar.
  • Omhändertagande av prematura barn.
  • Smärta hos barn. Smärtbehandling.
  • Barns och undomars fysiska, psykiska och sociala utveckling.
  • Betydelse av lek och andra skapande aktiviteter.
  • Barns och ungdomars reaktioner i kris och hur dessa kan hanteras inom vården.
  • Etiska frågeställningar i samband med barns och ungdomars sjukdomar, till exempel otillräcklig smärtlindring.
  • Barns och ungdomars samt närståendes behov i hälso- och sjukvård, till exempel behov av information.
  • Medicinteknisk och annan utrustning.
  • Betydelsen av kommunikation och samarbete.
  • Rehabilitering och hablitering samt egenvård.
  • System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.

Rekommenderad kurslitteratur
Pediatrisk omvårdnad, Inger Hallström, Tor Lindberg, 2015 Liber förlag ››

Barnhälsovård, HAABAR0, 100 poäng

Barnhälsovård (100p)
Kursen ger kunskaper om hälsa samt om förebyggande och hälsovårdande arbete, sambanden mellan livsstil, livsvillkor och hälsa samt välbefinnande, barn- och folksjukdomar samt barnhälsovården och preventivt arbete för att främja barns hälsa och välbefinnande. Man får träna sin förmåga att använda begrepp och teorier inom verksamhetsområdet, att diskutera egna och andras attityder till och värderingar av hälsa och hälsoarbete samt att kommunicera, samarbeta och samverka med människor i olika situationer på ett yrkesetiskt sätt.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vanliga sjukdomar och skaderisker hos barn.
  • Förebyggande barnhälsoarbete, till exempel kontroller och vaccinationer.
  • Barnhälsovårdens organisation och uppgifter.
  • Barnhälsovårdens utveckling ur ett historiskt perspektiv.
  • Barns och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling.
  • Uppväxtvillkorens betydelse för barns utveckling.
  • Betydelsen av aktivitet, lek och andra sysselsättningar för barns utveckling.
  • Barnets behov av näringsriktig kost och behov av tandvård.
  • Lagar och andra bestämmelser av betydelse för verksamhetsområdet.

Rekommenderad kurslitteratur
Barnhälsovård : att främja barns hälsa, Margaretha Magnusson, Margareta Blennow, Elisabet Hagelin. Häftad. Liber, Sverige, 2016 ››

Barns lärande och växande, PEDBAS0, 100 poäng

Barns lärande och växande (100p)
Kursen ger kunskaper om människors lärande, liv och växande och om olika villkor för det samt om sociala och pedagogiska sammanhang. Man får träna sin förmåga att använda pedagogiska begrepp, teorier och teoretiska perspektiv samt förmågan att diskutera sin egen och andras syn på kunskap och lärande samt diskutera handlingar i sociala och pedagogiska sammanhang.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Barns lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang och utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på barn, barndom och fostran har förändrats.
  • Barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor och hur samhällsförändringar har påverkat detta.
  • Innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper samt skapandet av kamratkulturer.
  • Vuxnas betydelse för barns lärande och växande.
  • Hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och växande.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

Rekommenderad kurslitteratur
Barns lärande och växande, Tove Phillips. Kartonnage. Gleerups Utbildning AB, Sverige, 2012 ››

Dansorientering, DASDAO0, 100 poäng

Undervisningen i ämnet dansorientering ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i en eller flera dansformer och kunskaper om hur rörelser, rörelsekvaliteter, rum och musik används i dansformen eller dansformerna. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om musik genom träningen i dans.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Färdighetsträning i en eller flera dansformer. Dansformernas estetiska ideal när det gäller rörelser, rörelsekvaliteter, användning av rum och musik samt relationen till meddansare. En eller flera dansformers sociala eller kulturella sammanhang.
  • Olika danstyper, deras kännetecken och kulturella bakgrund. Dans som levande kroppsligt uttryck. Dans och dansande i olika sammanhang med exempel från olika kulturer samt dansens olika funktioner.
  • Dans som uttryck för kulturella värderingar. Dans i relation till synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. Kulturella värderingar av dans i olika medier.
  • Begrepp, till exempel stil och vokabulär. Begrepp som används när dans delas in i olika typer och som tillämpas inom de olika dansformerna.

Rekommenderad kurslitteratur
Alla dessa rum: Om skapande, rörelse, lek och dans, Thulin, K., 2007, Carlssons förlag ››

Dramapedagogik, PEGDRA0, 100 poäng

Dramapedagogik (100p)
Kursen ger kunskaper om pedagogiska verksamheter och aktiviteter samt om lek och skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växande. Man får träna förmågan att använda centrala begrepp och teorier inom kunskapsområdet. Man får även träna förmågan att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter, kommunicera, samarbeta och samverka samt förmågan att diskutera egna och andras attityder samt diskutera handlingar i pedagogiska sammanhang.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Användning, organisation och uppföljning av dramapedagogiska övningar i pedagogiska sammanhang.
  • Utveckling av fantasi och föreställningsförmåga genom dramapedagogiska övningar.
  • Identiteter och roller i samspel.
  • Olika former av rollspel.
  • Människors samspel i grupp.
  • Drama som konflikthanteringsmetod.

Rekommenderad kurslitteratur
Dramabok, Kent Hägglund, Kirsten Fredin. Häftad. Liber, 2011-02 ››

Entreprenörskap, ENTENR0, 100 poäng

I kursen behandlas grundläggande färdigheter i ämnet.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
  • Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt.
  • Grundläggande projektmetodik: hur man formulerar mål, planerar, organiserar och fördelar ansvar, genomför, presenterar och utvärderar ett projekt. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i nätverk.
  • Grundläggande mötesteknik och dokumentation.
  • Ledarskap och grupprocesser. I samband med det behandlas problemlösning.
  • Tillämpad marknadsföring inom projektets verksamhetsområde utifrån lagar och andra bestämmelser.
  • Presentationsteknik anpassad till syfte, mottagare och situation.
  • Finansieringsformer inom projektets verksamhetsområde, ekonomisk planering, dokumentation och uppföljning.

Rekommenderad kurslitteratur
Entreprenörskap – skapa din arena, Karlsson, Kristoffersson & Sandås, 2011, Liber ››

Ergonomi, HALERG0, 100 poäng

Ergonomi (100p)
Kursen ger kunskaper om människors hälsa samt om hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor och vilka konsekvenser de får för hälsan samt kunskaper om ergonomi. Man får träna förmågan att använda begrepp och teorier inom hälsoområdet, att arbeta med hänsyn till arbetsmiljö. Man får även träna förmågan att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsofrämjande arbete samt kommunicera, samarbeta och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor i olika situationer.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors hälsa samt olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv.
  • Arbetets och arbetsmiljöns påverkan på människors hälsa.
  • Begreppet ergonomi samt ergonomi som kunskapsområde.
  • Riskanalys, orsaker och utförande.
  • Olika principer för förflyttning av patienter och brukare med ett säkert utförande.
  • Förflyttning i olika situationer.
  • Faktorer och tekniker som minskar arbetstyngd.
  • Fysiologiska och psykologiska konsekvenser för patienter och brukare samt personal vid rätt respektive felaktig teknik.
  • Förflyttningshjälpmedel, deras funktion och skötsel.
  • Betydelsen av kommunikation och samarbete.

Rekommenderad litteratur saknas. Invänta information från din lärare.

Estetisk kommunikation 1, ESTEST01, 100 poäng

Estetisk kommunikation 1 (100p)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande estetiska uttrycksformer, tekniker och metoder.
  • Utforskande av kreativa möjligheter och av kommunikation med estetiska uttrycksmedel.
  • Gruppdynamik i skapande arbete.
  • Aktiv samverkan mellan olika konstformer för framställning av ett verk.
  • Grundläggande konstnärlig produktionsprocess från idé till färdig gestaltning.
  • Presentation av färdig gestaltning.
  • Möte med publik eller betraktare.
  • Estetiska uttrycksformer och deras koppling till tankeströmningar, till exempel ready-made och industrialismen eller grafittikulturen och reclaim the streets.
  • Lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt, arbetsrätt och arbetsmiljö i konstnärlig produktion.

Rekommenderad kurslitteratur
Blickens ordning ››

Etik och människans livsvillkor, MÄNETI0, 100 poäng

Etik och människans livsvillkor (100p)
Kursen ger kunskaper om olika kulturer och livsåskådningar och dess påverkan på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg, liv och död. Man får träna sin förmåga att uppfatta, tolka och värdera etiska och existentiella frågor samt förmågan att kommunicera med och bemöta människor i olika sociala och kulturella sammanhang.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika kulturer, deras uttryckssätt och kulturmönster samt kulturens betydelse för människors värderingar.
  • Religiösa och icke-religiösa livsåskådningars människosyn.
  • Kulturers och livsåskådningars påverkan på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död.
  • Normer, värderingar och ideal inom vård och omsorg.
  • Etiska begrepp och riktlinjer som är centrala för vård- och omsorgsarbete samt värdekonflikter inom verksamhetsområdet, till exempel patienters och brukares rätt till självbestämmande i relation till personalens behov av en god arbetsmiljö och rätten till en värdig död.
  • Hur sociala skillnader och generationsskillnader samt genusaspekter som rör till exempel rättvisa, sexualitet, normer och avvikelser, påverkar kommunikation med och bemötande av patienter och brukare.
  • Det egna förhållningssättet och den egna rollen i mötet med patienter och brukare.

Rekommenderad kurslitteratur

Etnicitet och kulturmöten, SOIETN0, 100 poäng

Etnicitet och kulturmöten (100p)
Kursen ger kunskaper om hur människor och samhället formar varandra, utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv. Man får träna förmågan att använda sociologiska begrepp, teorier och modeller, att kritiskt samla in, bearbeta och använda information från olika källor samt att diskutera samhällets, egna och andras attityder. Man får även träna förmågan att problematisera kulturmöten och sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Svenska kulturer och kulturmöten i ett globaliserat och mångkulturellt samhälle.
  • Innebörden i begreppen kultur, etnicitet, nationalitet och religion.
  • Migration, dess bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället.
  • Politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Aktuella företeelser i dagens mångkulturella samhälle och svensk samhällsdebatt om integrations- och segregationsfrågor.

Rekommenderad kurslitteratur
Människan socialt och kulturellt, Anne Charlotte Ringquist. Förlag Liber ››

Friskvård och hälsa, HAAFRI0, 100 poäng

Friskvård och hälsa (100p)
Kursen ger kunskaper om hälsa, hälsovårdande arbete, sambanden mellan livsstil, livsvillkor och hälsa samt välbefinnande. Man får träna sin förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsoarbete.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors livsvillkor och hälsoeffekter ur psykosociala, socioekonomiska, kulturella, historiska och internationella aspekter samt genus- och miljöaspekter.
  • Kost, näring, fysisk aktivitet och sömn.
  • Stress och stresshantering.
  • Missbruk och beroende.
  • Sexualitet och samlevnad samt STI (sexually transmitted infections).
  • Folksjukdomar och förebyggande hälsoarbete.
  • Centrala begrepp och teorier, till exempel KASAM (känsla av sammanhang).
  • Lagar och andra bestämmelser samt internationella överenskommelser inom hälsoområdet.
  • Hälsoupplysning individuellt och i grupp.
  • Hälsoprofil som verktyg.
  • Hälsofrämjande program på individ- och gruppnivå.
  • Kommunikation och coachning.

Rekommenderad kurslitteratur
Friskvård och hälsa, Stina Zegarra Willquist, Johan Paulsson. Häftad. NA förlag AB, 2014-08-04 ››

Fritids- och friskvårdsverksamheter, FRIFRT0, 200 poäng

Fritids- och friskvårdsverksamheter (200p)
Ämnet fritids- och friskvårdsverksamheter är tvärvetenskapligt och har sin grund i fritidsvetenskap, hälsovetenskap, ekonomi och pedagogik. Det behandlar arbetsuppgifter och yrkesroller samt fritids- och friskvårdsverksamheternas roll i samhället.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Driftsformer och ekonomi för offentliga, ideella och kommersiella fritids- och friskvårdsverksamheter.
  • Affärsidéer, verksamhetsidéer, mål och planering av verksamheter.
  • Marknadsföring och försäljning av tjänster och varor.
  • Lagar, förordningar och andra riktlinjer som styr fritids- och friskvårdsverksamheter.
  • Bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  • Vanligt förekommande arbetsuppgifter vid drift och underhåll av fritids- och friskvårdsanläggningar.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering och första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
  • Kundbemötande utifrån service och värdskap.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av aktiviteter.
  • Skapande av tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar inom verksamheter.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter.
  • Yrkesroll och ledarskap.

Rekommenderad kurslitteratur
Fritids- och friskvårdsverksamheter, Stefan Lindström, Liber ››

Fritids- och idrottskunskap, FRTFRD0, 100 poäng

Fritids- och idrottskunskap (100p)
Kursen ger kunskaper om fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle samt om människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter. Man får även kunskaper om fritidssektorn, friskvårdssektorn och idrottsrörelsen samt olika föreningar, folkrörelser och organisationer. Man får träna förmågan att använda centrala begrepp och teorier inom kunskapsområdet, att kritiskt använda information från olika källor samt träna förmågan att diskutera egna, andras och samhällets attityder och värderingar inom ämnesområdet.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fritid som begrepp och fenomen.
  • Fritidens och idrottens betydelse för människors hälsa, lärande och växande.
  • Människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter i olika åldrar, och faktorer som påverkar val av dessa.
  • Fritid och idrott för människor med funktionsnedsättningar.
  • Folkhälso-, fritids- och idrottspolitiska mål och deras betydelse för olika verksamheter.
  • Fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
  • Organisationen av villkor och samhällsstöd för oganisationer, föreningar och folkrörelser.
  • Fritidsverksamheters betydelse för turism i och marknadsföring av en region.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

Rekommenderad kurslitteratur
Fritids- och idrottskunskap, Tove Phillips. Gleerups Utbildning AB 2011 ››

Grundläggande vård och omsorg, GRUGRD0, 100 poäng

Grundläggande vård och omsorg (100p)
Kursen ger kunskaper om människokroppens uppbyggnad och funktion och vanligt förekommande sjukdomar och läkemedel. Man får träna sin förmåga att arbeta utifrån lagar och andra bestämmelser, att arbeta med personlig omvårdnad och ge stöd i egenvård samt diskutera sin egen och andras roll i arbetet med personlig omvårdnad.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande anatomi och fysiologi.
  • Vanligt förekommande sjukdomar och åtgärder vid dem.
  • Innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
  • Omvårdnadshygien, mikroorganismer, smitta och smittspridning.
  • Användning och hantering av vanligt förekommande läkemedel. Läkemedlens biverkningar.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik i samband med arbetet med grundläggande vård och omsorg.
  • Funktionella kroppshållningar. Innebörden och betydelsen av att arbeta ergonomiskt. Förutsättningar för funktionella kroppshållningar.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.

Rekommenderad kurslitteratur

Gymnasiearbete Barn och fritid, GYARBF, 100 poäng

Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.

Gymnasiearbete Vård och omsorg, GYARVO, 100

Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.

Hemsjukvård, SJUHEM0, 100 poäng

Hemsjukvård (100p)
Kursen ger kunskaper om vård- och omsorgsåtgärder, medicinska åtgärder, vård i livets slutskede samt reaktioner i kris. Man får träna sin förmåga att planera och utföra vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter samt rehabilitering, habilitering och egenvård som kan utföras i hemmet.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder som kan utföras i hemmet.
  • Vård i livets slutskede.
  • Människors reaktioner i kris och hur de kan hanteras inom vården.
  • Etiska frågeställningar i samband med vård i hemmet, till exempel rätten till integritet när hemmet blir en vårdplats.
  • Medicintekniska uppgifter som, enligt lagar och andra bestämmelser, inte kräver formell kompetens, till exempel blodprovtagning, katetrisering och sårvård.
  • Vårdplanering, dess syfte, innehåll och hur en sådan görs.
  • Medicinteknisk och annan utrustning.
  • Betydelsen av bemötande, kommunikation och samarbete.
  • Rehabilitering, habilitering och egenvård som kan utföras i hemmet.
  • System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.

Rekommenderad kurslitteratur
Hemsjukvård, Elisabeth Levy. Danskt band. Sanoma Utbildning, 2013-09 ››
Finns även som ljudbok ››

Hälsopedagogik, HALHAL0, 100 poäng

Hälsopedagogik (100p)
Kursen ger kunskaper om människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor, olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt samt om salutogent förhållningssätt. Man får träna sin förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsofrämjande arbete, metoder och aktiviteter.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv, historiskt perspektiv och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter.
  • Olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå.
  • Innebörden av ett salutogent förhållningssätt.
  • Arbetets, arbetsmiljöns och fritidens påverkan på människors hälsa.
  • Innebörden av inflytande, delaktighet och jämställdhet för människors hälsa.
  • Frisk- och riskfaktorers påverkan på människors hälsa, till exempel motion, rekreation och kost, samt droger och stress.
  • Kriser och krishantering.
  • Lagar, mål, andra bestämmelser och överenskommelser för folkhälsoarbete på internationell, nationell och lokal nivå.
  • Metoder för att analysera människors hälsotillstånd.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Rekommenderad kurslitteratur

Kurslitteratur för dig som läser Friskvård- och hälsoutbildningen i Stockholm

Idrott och hälsa 1, IDRIDR01, 100 poäng

Idrott och hälsa 1 (100p)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.
  • Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
  • Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.
  • Rörelse till musik samt dans.
  • Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
  • Metoder och redskap för friluftsliv.
  • Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
  • Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud.
  • Kosthållning, droger och dopningspreparats betydelse för hälsa och prestation.
  • Spänningsreglering och mental träning.
  • Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.

Rekommenderad kurslitteratur
Idrott och hälsa 1 & 2, Johan Paulsson, Daniel Svalner, ROOS & TEGNER 2014 ››

Idrott och hälsa 2, IDRIDR02, 100 poäng

Idrott och hälsa 2 (100p)
Idrott, friluftsliv och olika former av motion och rekreation har stor betydelse såväl för enskilda människors hälsa som för folkhälsan. Ämnet idrott och hälsa förvaltar ett kulturellt arv av fysiska aktiviteter och naturupplevelser. Det ger tillfälle att uppleva och förstå betydelsen av rörelseaktiviteter och deras samband med välbefinnande och hälsa. Färdigheter i och kunskaper om rörelseaktiviteter och hur olika livsstilsfaktorer påverkar människors hälsa är grundläggande för att människor ska kunna ta ansvar för sin hälsa.

Undervisningen i kursen ska behandla följande innehåll:

  • Upplevelsebaserade rörelseaktiviteter utomhus, till exempel paddling, klättring, ridning, orientering, friluftsliv och geografiskt betingade aktiviteter som skidåkning.
  • Fysiologiska och psykologiska effekter av träning och fysisk aktivitet.
  • Musik, rytm och dans som inspiration för att utveckla kroppslig förmåga.
  • Hälsobegreppets grunder. Hälsofrämjande arbetssätt samt hur arbetssätten kan dokumenteras.
  • Riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter, till exempel överträning och skador i samband med idrott och motionsaktiviteter.
  • Idrott, dans och motionsaktiviteter som samhällsfenomen och som sociala och kulturella verktyg.
  • Olika kroppsideals påverkan på människor, till exempel ätstörningar och dopning.
  • Miljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter.

Rekommenderad kurslitteratur
Idrott och hälsa 1 & 2, Johan Paulsson, Daniel Svalner, ROOS & TEGNER 2014 ››

Internationellt arbete, MÄNINA0, 100 poäng

Internationellt arbete (100p)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vård och omsorg i olika länder och hur kulturer påverkar synen på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, medicinsk behandling, vård och omsorg samt liv och död.
  • Olika länders organisation av vård och omsorg. Personalkategorier och utbildning.
  • Normer och värderingar inom vård och omsorg i olika länder.
  • Hälsoproblem orsakade av till exempel infektionssjukdomar eller vattenbrist, av krig eller katastrofer.
  • Internationella överenskommelser.
  • Biståndsorganisationer och biståndsarbete.
  • Etiska riktlinjer som är centrala för vård- och omsorgsarbete i olika länder samt värdekonflikter.
  • Sociala aspekter och genusaspekter på hälsa och välbefinnande i olika länder.
  • Det egna förhållningssättet och den egna rollen i mötet med patienter och brukare samt med olika länders vård- och omsorgsstruktur.

Rekommenderad kurslitteratur
Människors miljöer (2012). Olsson, B-I & Olsson, K. Stockholm: Liber ››

It i vård och omsorg, ITIITI0, 100 poäng

It i vård och omsorg (100p)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • It-tillämpningar för vård- och omsorgsarbete samt hur de har utvecklats.
  • Funktion, konstruktion och uppbyggnad av it-tillämpningar.
  • Samspelet mellan it och människan.
  • It inom informationsöverföring och dokumentation samt medicintekniska informationsdatasystem (MIDS).
  • It som hjälpmedel för vård och omsorg i hemmet, till exempel bildkommunikation, elektroniska sensorer och övervakningssystem.
  • Internetbaserade funktioner för rådgivning, hälsoinformation och stödnätverk.
  • It kopplat till arbetssätt, metoder och ergonomi.
  • Etiska frågeställningar kopplade till specifika it-tillämpningar i vård- och omsorgsarbete.
  • Framtida utveckling, till exempel att stödja äldre så att de kan använda tekniken.
  • Lagar och andra bestämmelser om sekretess och datalagring.

Rekommenderad kurslitteratur
It i vård och omsorg, Rune Johansson, Lars Skärgren ››

Kommunikation, PEDKOU0, 100 poäng

Kommunikation (100p)
Kursen ger kunskaper om människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang och utifrån olika teorier. Man får träna förmågan att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter för att stödja och stimulera människors lärande och deltagande i olika situationer.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang och utifrån olika teorier.
  • Sociala och kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion och kommunikation.
  • Gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för interaktion och kommunikation.
  • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
  • Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
  • Framväxten av mediekulturer och användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv och lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation och information.

Rekommenderad kurslitteratur:

Komplementärmedicin, HAAKOM0, 100 poäng

Komplementärmedicin (100p)
Kursen ger kunskaper om hälsa och hälsovårdande arbete samt om sambanden mellan livsstil, livsvillkor och hälsa samt välbefinnande. Man får träna sin förmåga att använda begrepp och teorier inom verksamhetsområdet, planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsoarbete, diskutera egna och andras attityder till och värderingar av hälsa och hälsoarbete samt förmågan att kommunicera, samarbeta och samverka med människor i olika situationer på ett yrkesetiskt sätt.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Komplementära behandlingsmetoder och verkningssätt och effekter ur ett fysiologiskt och psykologiskt perspektiv.
  • Komplementära behandlingsmetoder i relation till skolmedicin.
  • Den komplementärmedicinska historiken ur ett kulturellt perspektiv. Etiska perspektiv på komplementärmedicinska behandlingsmetoder.
  • Massage och beröring som terapeutisk metod och dess fysiologiska och psykologiska effekter.
  • Planering, genomförande och utvärdering samt dokumentation av komplementär metod i syfte att öka psykiskt, fysiskt eller socialt välbefinnande, till exempel taktil stimulering eller klassisk massage.
  • Lagar och bestämmelser som reglerar det komplementärmedicinska verksamhetsområdet.
  • Yrkesetik i samarbete och kommunikation i utövande av komplementärmedicinska behandlingsmetoder.

Rekommenderad kurslitteratur
Komplementärmedicin av Eva Björklund, Sanoma 2013 ››

Kost och hälsa, HALKOC0, 100 poäng

Kost och hälsa (100p)
Kursen ger kunskaper om människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor, livsvillkor och vilka konsekvenser de får för hälsan. Man får även kunskaper om folkhälsoarbete och olika former av hälsofrämjande metoder och aktiviteter samt deras hälsoeffekter. Man får träna förmågan att använda begrepp och teorier inom hälsoområdet, att diskutera egna och andras attityder och värderingar samt förmågan att kommunicera, samarbeta och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor i olika situationer.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kostens och måltidens betydelse för hälsa och välbefinnande.
  • Näringslära, livsmedelskvalitet och tillagning.
  • Betydelsen av fysisk aktivitet och vila för människors hälsa.
  • Hygien, smitta och smittspridning.
  • Olika allergier, deras konsekvenser och hur de kan hanteras.
  • Människors behov av specialkoster utifrån medicinska, etniska och etiska skäl och hantering av detta.
  • Kritisk användning av information från olika källor.

Rekommenderad kurslitteratur
Näringslära, Ing-Marie Sundling, Ingrid Christenson. Häftad. Liber, 2010-03.

Kost, måltid och munhälsa, HAAKOS0, 100 poäng

Kost, måltid och munhälsa (100p)
Kursen ger kunskaper om hälsa samt om förebyggande och hälsovårdande arbete samt sambanden mellan livsstil, livsvillkor och hälsa samt välbefinnande. Man får träna sin förmåga att använda begrepp och teorier inom verksamhetsområdet, att diskutera egna och andras attityder till och värderingar av hälsa och hälsoarbete samt träna sin förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka med människor i olika situationer på ett yrkesetiskt sätt.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Näringsbehov, nutrition och nationella kostrekommendationer.
  • Balanserad kost och specialkoster vid ohälsa, sjukdom och funktionshinder.
  • Munhygien och munvård hos äldre och sjuka.
  • Kulturella aspekter på kost och måltid.
  • Functional food, dvs. livsmedel med specifika fysiologiska hälsoeffekter.
  • Måltidsmiljöns estetiska och psykosociala aspekter.
  • Svälj- och matsmältningsbesvär samt anpassning av kosten vid olika sjukdomstillstånd.
  • Livsmedelshygien och handhavande av livsmedel för bevarande av dess näringsinnehåll.
  • Tillagning, iordningställande och servering av måltider.

Rekommenderad kurslitteratur
Näringslära, Ing-Marie Sundling, Ingrid Christenson. Häftad. Liber, 2010-03 ››

Ledarskap och organisation, LEDLED0, 100 poäng

Ledarskap och organisation (100p)
Kursen ger kunskaper om begrepp, teorier och modeller, hur individer och grupper fungerar, kommunikation, samverkan, konflikthantering och motivation. Man får även kunskaper om olika former av ledarskap, organisationsformer och organisationskulturer. Man tränar förmågan att identifiera och diskutera frågor om ledarskap och organisation samt förmågan att leda och organisera en verksamhet.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur individer och grupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar.
  • Grupprocesser, grupputveckling och konflikthantering.
  • Kommunikation, samverkan och motivationsskapande faktorer inom en organiserad verksamhet.
  • Ledarskap på olika nivåer, ledarstilar och ledarroller. I samband med det behandlas personlig ledarutveckling och hur man tar tillvara egna och andras resurser.
  • Organisationsformer: olika metoder att organisera en verksamhet för att nå uppsatta mål av olika karaktär.
  • Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat.
  • Ledarskap och organisation ur ett etiskt och historiskt perspektiv samt i relation till frågor om demokrati och genus.

Rekommenderad kurslitteratur
Organisation och ledarskap – styr rätt i en ny tid, N Nilsson, 2008, Liber ››

Lärande och utveckling, PEDLÄR0, 100 poäng

Lärande och utveckling (100p)
Kursen ger kunskaper om människors lärande, utveckling och socialisation. Man får träna sin förmåga att diskutera sin egen och andras syn på kunskap och lärande samt diskutera handlingar i sociala och pedagogiska sammanhang.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats.
  • Hur kunskap och värderingar konstrueras, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen, institutioner och grupper av människor.
  • Människors olika villkor för lärande och växande och hur synen på normalitet och avvikelse påverkar detta.
  • Olika pedagogiska situationers och lärmiljöers påverkan på lärandet.
  • Det sociala sammanhanget och gruppens betydelse för lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

Rekommenderad litteratur

Massage 1, MAAMAA01, 100 poäng

Massage 1 (100p)
Ämnet massage är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde som har sin grund i naturvetenskap och humanbiologi. Ämnet handlar om hur vår kropp och rörelseapparat påverkas av olika faktorer och hur massage och beröring kan användas både som behandlingsmetod och i hälsofrämjande syfte.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande anatomi och fysiologi med fokus på kroppens rörelseapparat, skelett, leder, muskler och hud.
  • Tillämpad anatomi samt grundläggande muskel- och skelettpalpation.
  • Grundgrepp i massage.
  • Klassisk massage, ansiktsmassage, sittande massage samt taktil massage.
  • Massagens historia, vetenskapliga effekter och teoretiska grund.
  • Spänningsbehandling och hur massage kan frigöra spänningar i stel och spänd muskulatur.
  • Undersökning, behandling och träning i kombination för att skapa helhet i ett hälsofrämjande syfte.
  • Hygien, miljö och arbetsställning vid massage.

Kurslitteratur
Massage för idrott, prestation och hälsa, Thomas Lindholm. Spiral. SISU Idrottsböcker, 2010-08 ››

Medicin 1, MEDMED01, 150 poäng

Medicin 1 (150p)
Kursen ger kunskap om människokroppens uppbyggnad och utveckling, vanliga sjukdomar och vanliga mikroorganismer. Man får träna sin förmåga att ge första hjälpen och hjärt-lung-räddning. Man få även träna sin förmåga att använda medicinsk terminologi.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människokroppens uppbyggnad och utveckling samt dess förmåga till ämnesomsättning, rörelse, retbarhet, skydd, försvar och fortplantning.
  • Vanliga sjukdomar och deras orsaker, symtom och diagnoser, undersökningar, medicinska behandlingar samt vård och omsorg vid dessa sjukdomar.
  • Vanliga läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar samt lagar och andra bestämmelser som gäller för läkemedelsanvändning.
  • Vanliga mikroorganismer och deras spridningsvägar.
  • Första hjälpen vid skador och akuta sjukdomar samt hjärt-lungräddning.
  • Samhällets hjälpinsatser vid krig och katastrofer.
  • Brandsäkerhetsarbete som att upptäcka och åtgärda brandrisker samt agerande i händelse av brand.
  • Medicinsk terminologi.

Rekommenderad litteratur

Medicin 2, MEDMED02, 100 poäng

Medicin 2 (100p)
Kursen ger kunskaper om hur människokroppen är uppbyggd och fungerar samt kunskaper om människans normala fysiska utveckling genom livet. Man får även kunskaper om sjukdomar samt förmåga att uppfatta symtom på sjukdom, läkemedel och läkemedelsanvändning samt mikroorganismer och deras spridningsvägar samt kroppens försvarssystem. Man får träna sin förmåga att använda medicinsk terminologi.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människokroppens uppbyggnad med fördjupning i dess förmåga till ämnesomsättning, rörelse, retbarhet, skydd, försvar och fortplantning.
  • Fysiologiska processer med utgångspunkt i hälsa.
  • Sjukdomar och deras orsaker, symtom och diagnoser. Undersökningar, medicinska behandlingar, vård och omsorg vid dessa sjukdomar.
  • Vatten-, elektrolyt-, syrabas- och näringsbalans.
  • Farmakologi inklusive specifika läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar.
  • Mikroorganismer och kroppens försvarssystem.
  • Medicinsk terminologi.

Rekommenderad litteratur

Mental träning, HÄLMEN0, 100 poäng

Mental träning (100p)
Kursen ger kunskaper om människors hälsa samt om hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor, om folkhälsoarbete och olika former av hälsofrämjande metoder och aktiviteter samt deras hälsoeffekter. Man får träna förmågan att använda begrepp och teorier inom hälsoområdet, planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsofrämjande arbete, metoder, aktiviteter och undersökningar samt träna förmågan att kommunicera, samarbeta och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor i olika situationer.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Psykologiska faktorer i relation till prestation.
  • Olika stressorer i vardagen.
  • Teoretiska modeller för stresshantering.
  • Aktuell forskning inom området.
  • Motivation och målfokusering.
  • Mentala avslappnings- och träningsmetoder, till exempel mindfulness.
  • Pedagogiska modeller för instruktion och handledning.

Kurslitteratur för dig som läser utbildningen i Stockholms län
En vinnande Väg – Idrottspsykologi för gymnasiet, Anna Lokman, Charlotte Wennberg, Sofia Bunke, SISU Idrottsböcker, 2013-04 ››

Kurslitteratur för dig som läser kursen på annan ort
Coaching med mental träning – den ideala kombinationen, Lars-Eric Uneståhl, Gregor Schill ››

Människans säkerhet, MÄSMÄN0, 100 poäng

Människans säkerhet (100p)
Kursen ger kunskaper om myndigheter och organisationer som ansvarar för medborgarnas säkerhet samt om lagar och andra bestämmelser, missbruk av droger, läkemedel och spel, våld och hot i samhället. Man får även kunskaper om systematiskt olycksarbete och skadeförebyggande arbete med fokus på målgruppen barn och äldre. Man får träna förmågan att kommunicera och samarbeta med andra på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Samhällets säkerhetsarbete, organisation på central, regional och kommunal nivå samt olika aktörers, inklusive den enskildes, ansvar och roller.
  • Lagar och andra bestämmelser av betydelse för verksamhetsområdet och som reglerar yrken inom verksamhetsområdet.
  • Effekter av till exempel drog-, läkemedels- och spelmissbruk samt förebyggande åtgärder.
  • Säkerhet för barn, till exempel förebyggande av barnolycksfall och barnmisshandel.
  • Våld och hot, till exempel mot kvinnor.
  • Gärningsmän och brottsoffer samt straffpåföljder.
  • Säkerhet för äldre, till exempel förebyggande av fallolyckor, trafikskador, brand, våld och hot samt förgiftningar.
  • Förebyggande brandsäkerhetsarbete.
  • Metoder för självförsvar.
  • Betydelsen av kommunikation och samarbete.

Ingen bok finns utgiven för närvarande. Kompletterande litteratur bestäms i samråd med din kurslärare i avvaktan på att ny kursbok ges ut.

Människors miljöer, PEDMÄI0, 100 poäng

Människors miljöer (100p)
Kursen ger kunskaper om människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor, skapandet av de kulturer och identiteter. Man får träna förmågan att använda pedagogiska begrepp samt diskutera handlingar i sociala och pedagogiska sammanhang.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor.
  • Hur människor påverkas av, samt själva medverkar till, skapandet av de kulturer och samhällen de lever i.
  • Hur identiteter skapas och formas i sociala sammanhang.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, familj, generation, funktionsnedsättningar, arbete och fritid påverkar människors levnadsvillkor.
  • Demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
  • Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

Rekommenderad kurslitteratur
Människors miljöer Britt-Inger Olsson, Kurt Olsson, Liber 2011 ››
Människors miljöer Elevbok 2:a uppl Tove Phillips, Gleerups, 2016 ››

Naturguidning 1, NAGNAT01, 100 poäng

Naturguidning 1 (100p)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Planering och genomförande av aktiviteter för längre och kortare vistelse i naturen.
  • Val av aktiviteter efter deltagarnas förutsättningar, till exempel ålder, kondition och erfarenheter.
  • Val av utrustning och material för aktiviteter i naturen.
  • Hantering och vård av material och utrustning för aktiviteter i naturen.
  • Utrustningens konstruktion och funktion.
  • Hygien i samband med vistelse i naturen.
  • Orientering med och utan tekniska hjälpmedel.
  • Eldning och matlagning under varierande förhållanden i naturen.
  • Planering av säkerhet vid aktiviteter för att minimera olycksrisker samt första hjälpen och livräddning.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet samt natur- och kulturmiljöer.
  • Innebörden i allemansrätten.
  • Information om växter, djur och natur.

Rekommenderad kurslitteratur
Friluftslivets pedagogik: En miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet, Britta Brügge, Matz Glantz, Klas Sandell. Häftad. Liber, 2011-08.

Orienteringskurs, KGYORilC, 50 poäng

Lärlingsutbildning inleds med 2 veckor lång orienteringskurs som består av introduktion, studieplanering, ämnesgenomgångar, fastställande av praktikplats/handledare samt eventuellt introduktion i yrkessvenska.

Palliativ vård, SJULIN0, 100 poäng

Palliativ vård (100p)
Kursen ger dig kunskap om livshotande sjukdomar, åtgärder vid vård i livets slutskede, symtomlindring, kost, kris och etiska frågeställningar. Man får träna sin förmåga i bemötande, kommunikation och samarbete med patienter, närstående och personal samt utvärdering, rapportering och dokumentation.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Livshotande sjukdomar, till exempel cancer.
  • Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid vård i livets slutskede.
  • Symtomlindring, till exempel vid smärta, illamående, kramper, oro och ångest.
  • Kost och näringsbehov vid livshotande sjukdom.
  • Kriser, existentiella frågor, reaktioner och psykosocialt stöd.
  • Fysiska, psykiska och sociala förändringar i livets slutskede.
  • Betydelsen av ett etiskt, estetiskt, hygieniskt och ergonomiskt förhållningssätt.
  • Etiska frågeställningar i samband med livshotande sjukdomar, till exempel rätten till en värdig död.
  • Medicinteknisk och annan utrustning.
  • Betydelsen av bemötande, kommunikation och samarbete.
  • System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.

Rekommenderad kurslitteratur
Palliativ vård, Inger Fridegren, Susanne Lyckandes, Liber förlag 2009 ››

Pedagogiska teorier och praktiker, PEDPED0, 100 poäng

Pedagogiska teorier och praktiker (100p)
Kursen ger kunskaper om människors lärande, liv och växande. Man får träna förmågan att använda pedagogiska begrepp, teorier och teoretiska perspektiv samt att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter. Man får träna förmågan att kommunicera, samarbeta och samverka samt diskutera sin egen och andras syn på kunskap och lärande.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupning i en eller flera pedagogiska teorier, till exempel Montessoripedagogik, Walldorfpedagogik och Freinetpedagogik, som ligger till grund för arbete i pedagogiska verksamheter.
  • Pedagogiska arbetssätt, praktiker och lärmiljöer.
  • Sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt samt arbetssätt och lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Rekommenderad kurslitteratur
Pedagogiska teorier och praktiker, Philips, T. Gleerups 2014 ››

Pedagogiskt arbete, PEGPEA0, 200 poäng

Pedagogiskt arbete (200p)
Ämnet pedagogiskt arbete har sin grund i pedagogik och didaktik med tydligt fokus på lärandets praktik och tar sin utgångspunkt i den pedagogiska yrkesverksamhetens teori och praktik. Det behandlar arbetsuppgifter och yrkesroller samt verksamheternas roll i samhället.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av olika pedagogiska verksamheter, deras organisation och institutionernas roll i samhället.
  • Barns olikheter, deras förutsättningar och möjligheter för lärande och deltagande i olika situationer och aktiviteter samt innebörden av ett inkluderande arbetssätt.
  • Lekens betydelse för barns lärande och växande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr olika verksamheter.
  • Innebörden i de demokratiska och etiska värden som anges i styrdokumenten för verksamheterna.
  • FN:s konvention om barnets rättigheter.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  • Förebyggande arbete för barnsäkerhet samt åtgärder vid barnolycksfall.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av pedagogiska verksamheter och aktiviteter.
  • Uppföljning, analys och dokumentation av barns lärande och växande. Metoder för att utvärdera på vilket sätt förskolan tillgodoser barns möjligheter att utvecklas och lära utifrån läroplanens mål och intentioner.

Rekommenderad kurslitteratur
Pedagogiskt arbete, Tove Phillips. Kartonnage. Gleerups Utbildning AB, Sverige, 2012
Pedagogiskt arbete, Matts Dahlkwist. Häftad. Liber, Sverige, 2013

Pedagogiskt ledarskap, PEDPEG0, 100 poäng

Pedagogiskt ledarskap (100p)
Pedagogik är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde nära knutet till psykologi, sociologi och filosofi och har utvecklat en egen identitet som samhällsvetenskaplig disciplin. Ämnet pedagogik tar utgångspunkt i vetenskapen om människors liv och lärande i olika miljöer och fokuserar mötet mellan människor utifrån individ-, grupp- och ledarperspektiv.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Ledarskap och organisationer utifrån olika teorier.
  • Hur individer, grupper och det sociala sammanhanget påverkar och påverkas av ledaren.
  • Ledarskap ur ett genus- och jämställdhetsperspektiv.
  • Ledarskap vid konflikter samt konflikthantering.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av olika aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.

Rekommenderad kurslitteratur

Psykiatri 1, PSYPSY01, 100 poäng

Psykiatri 1 (100p)
Kursen ger kunskaper om orsak, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning samt prevention vid vanliga psykiska funktionsnedsättningar. Man får träna sin förmåga att möta och kommunicera med patienter, brukare och närstående på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Psykiatrins historiska utveckling vad gäller organisation, människosyn, kunskap, utveckling och användning av olika behandlingsformer samt behov av evidensbaserad kunskap.
  • Förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår. Hur individens fysiska, psykosociala och socioekonomiska situation samt könstillhörighet påverkar psykisk hälsa och ohälsa.
  • Identifikation av psykiska hälsorisker och förebyggande av psykisk ohälsa.
  • Orsak, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning samt prevention vid vanliga psykiska funktionsnedsättningar.
  • Professionell hållning, balanspunkter, överföring-motöverföring, närhet-distans, empati-sympati samt hållpunkter för ett bra samtal.

Rekommenderad kurslitteratur
Psykiatri 1, Ann-Marie Göransson. Danskt band. Sanoma Utbildning, 2011-07 ››
Finns även som ljudbok ››

Psykiatri 2, PSYPSY02, 200 poäng

Psykiatri 2 (200p)
Ämnet psykiatri är tvärvetenskapligt. Det bygger i huvudsak på medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och pedagogik. Ämnet behandlar vård- och omsorgsarbete vid psykiska sjukdomar.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten: lagen om psykiatrisk tvångsvård, lagen om vård av missbrukare och lagen om vård av unga.
  • Orsak, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning samt prevention vid mindre vanliga psykiska funktionsnedsättningar.
  • Olika behandlingsformer, till exempel kognitiv beteendeterapi och dialektisk beteendeterapi samt ESL, ett självständigt liv.
  • Samsjuklighet, bruk och missbruk vid psykisk funktionsnedsättning.
  • Bedömning av behov, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av vård och omsorg samt omvårdnadsarbete vid mindre vanliga psykiska funktionsnedsättningar.
  • Samtalsmetodik individuellt och i grupp. Motiverande samtal med öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar. Kommunikationens betydelse vid tvångssituationer.
  • Arbete med förbättrings- och kvalitetsarbete i den praktiska verksamheten.
  • Vikten av samarbete mellan olika yrkesgrupper och olika ansvarsområden. Revirtänkande.
  • Intresse- och anhörigföreningar samt deras möjlighet till påverkan på vården och omsorgen. Stödverksamhet till barn med föräldrar som har psykisk funktionsnedsättning eller missbruksproblematik samt utbildning om psykiska funktionsnedsättningar. Delaktighet för patienter, brukare och närstående i vård- och omsorgs- samt omvårdnadsarbete.

Rekommenderad kurslitteratur
Psykiatri 2, Inger Andersson-Höglund, Britt Hedman-Ahlström, Danskt band. Sanoma Utbildning, 2013-10 ››
Finns även som ljudbok ››

Psykologi 1, PSKPSY01, 50 poäng

Ämnet psykologi behandlar olika sätt att förstå och förklara mänskliga beteenden, känslor och tankar utifrån olika psykologiska perspektiv.l

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Psykologins historiska framväxt. I samband med det behandlas psykoanalysens och behaviorismens tidiga förklaringar av mänskliga beteenden, känslor och tankar.
  • Kognitionspsykologi och dess tillämpningar: hur människan uppfattar och förstår sin omvärld och sig själv. I samband med det behandlas hur hjärnan tar emot och bearbetar information.
  • Biologisk psykologi och dess tillämpningar: hur människan förstås utifrån fysiska förklaringar av tänkande, känslor och beteende.
  • Socialpsykologi och dess tillämpningar: hur människan påverkas och formas tillsammans med andra utifrån de grupper och organisationer hon eller han tillhör.
  • Verklighetsuppfattningar och självbilder. Hur de påverkas och formas.
  • Psykisk hälsa och ohälsa med betoning på stress och stresshantering samt kriser och krishantering.

Rekommenderad kurslitteratur
Lev i tiden – Psykologi 1 ››

Psykologi 2b, PSKPSY02b, 50 poäng

Psykologi 2b (50p)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupning i några psykologiska perspektiv, till exempel kognitionspsykologi, biologisk psykologi, socialpsykologi, personlighetspsykologi, utvecklingspsykologi eller klinisk psykologi.
  • Psykologiska tillämpningsområden som är relevanta för elevernas utbildning, till exempel idrottspsykologi, ekonomisk psykologi, kulturorienterad psykologi, trafikpsykologi, teknisk psykologi, arbets- och organisationspsykologi, miljöpsykologi, rättspsykologi, genusrelaterad psykologi, ekologisk psykologi, kundpsykologi, mediepsykologi, familjepsykologi och pedagogisk psykologi.
  • Tillämpning av psykologiska teorier och modeller samt experiment och observationer.

Rekommenderad litteratur
Teknisk psykologi – Psykologi 2B ››

Rytmik, MUSRYT0, 100 poäng

Rytmik (100p)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Musikalisk kommunikation med rörelse och röst. Puls, taktarter, frasering och polyrytmik.
  • Rytmer och danser från olika kulturer.
  • Improvisation.
  • Kroppens fysiologi och kroppen i rörelse som instrument för att uttrycka musikaliska intentioner.
  • Rörelsekompositioner.
  • Omsättande av musikaliska grundelement till rörelse.
  • Kreativitet, fantasi och samarbetsförmåga.
  • Musikalisk kommunikation med medspelare och publik.

Rekommenderad kurslitteratur
Tanke, visa, språk ››

Räddningsmedicin, SJURÄD0, 100 poäng

Räddningsmedicin (100p)
Kursen ger kunskaper om vård- och omsorgsåtgärder och medicinska åtgärder, smärta och smärtbehandling, om människan fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt vid ohälsa och i krissituationer. Man får träna sin förmåga att planera egna arbetsinsatser samt att utföra vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter. Man får även träna sin förmåga att använda teknisk utrustning utifrån säkerhetsföreskrifter, bemöta, kommunicera och samarbeta med patienter, närstående och personal samt utvärdera, rapportera och dokumentera.

Innehållet i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.
  • Räddningstjänstens och den prehospitala vårdens organisation och verksamhetsområden.
  • Lagar och bestämmelser som reglerar verksamheten.
  • Organisationer och myndigheter som hanterar olyckor och katastrofer, deras insatser samt hur de samverkar.
  • Risker med transporter av farligt gods samt lagar och andra bestämmelser som reglerar transporter av farligt gods. Hur man agerar vid olyckor där farligt gods är inblandat.
  • Fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador, olycksfall och akuta sjukdomar hos de drabbade, hos närstående och hos insatspersonal.
  • Etiska frågeställningar i samband med akuta skador och sjukdomar, till exempel prioritering av skadade.
  • Första hjälpen vid olycksfall och akut insjuknande. Läge, andning, blödning och chock.
  • Teknisk och annan utrustning vid prehospitalt omhändertagande.
  • Bemötande av människor som befinner sig i svåra situationer.
  • Betydelsen av kommunikation och samarbete i den prehospitala vården.
  • System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.

Rekommenderad kurslitteratur
Räddningsmedicin, Johan Strömberg, Sanoma utbildning, 2013 ››
Finns även som ljudbok

Rättspsykiatri, PSYRÄS0, 100 poäng

Rättspsykiatri (100p)
Kursen ger kunskaper om lagar, rättspsykiatrins samhällsskyddande verksamhet samt om orsaker till att psykisk ohälsa uppstår. Man får träna förmågan att möta och kommunicera med patienter, brukare och närstående på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. Man får även träna förmågan att reflektera över sitt eget förhållningssätt i mötet med dem samt förmågan att medverka i vårdens, omsorgens och omvårdnadens förbättrings- och kvalitetsarbete utifrån evidensbaserad kunskap.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten i till exempel öppen och sluten rättspsykiatrisk vård. Samarbete med kriminalvården samt kriminalvårdens olika restriktioner.
  • Dynamisk och statisk säkerhet. Riskbedömningar och hur man kan minimera hot och våldssituationer.
  • Psykisk sjukdom och kriminalitet samt förebyggande åtgärder, till exempel genom samhälls- och familjeinsatser.
  • Metoder för att använda sig själv som ett verktyg för att skapa goda vårdrelationer med patienter.
  • Rättspsykiatrisk vård och omvårdnad, värdegrund, humanistisk människosyn, närhet och distans.
  • Arbete med förbättrings- och kvalitetsarbete i den praktiska verksamheten.
  • Samverkan mellan olika myndigheter och verksamhetsområden vid utslussning och eftervård. Rättigheter och skyldigheter för patienten.
  • Program för patientrehabilitering, till exempel missbruksprogram.

Kurslitteratur ››

Samhällsbaserad psykiatri, PSYSAM0, 100 poäng

Samhällsbaserad psykiatri (100p)

Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • Kunskaper om den samhällsbaserade psykiatrins olika stödåtgärder i arbetet med patienter och brukare som är i behov av återhämtning.
  • Förmåga att möta och kommunicera med patienter, brukare och närstående på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt förmåga att reflektera över sitt eget förhållningssätt i mötet med dem.
  • Förmåga att med kreativitet och initiativförmåga medverka i vårdens, omsorgens och omvårdnadens förbättrings- och kvalitetsarbete utifrån evidensbaserad kunskap.
  • Kunskaper om hur ett väl utvecklat samarbete med olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående påverkar patienters och brukares återhämtning positivt.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Möjligheter till stöd. Case management, resurspersoner, olika boenden och boendestödsverksamheter samt sysselsättningens betydelse och utformning.
  • Återhämtningsprocessens olika skeenden, återhämtningens betydelse samt återhämtning och kultur. Brukarens behov av kunskap om sin psykiska funktionsnedsättning och de professionellas roll i detta. Behovet av stöd.
  • Stigmatisering vid psykisk sjukdom, hur det uppstår, varför det förekommer, brukarens erfarenheter, allmänhetens och professionens roll samt självstigmatisering.
  • Professionalism, personlig integritet och självbestämmande, bemötande och relationer vid arbete i brukarens hemmiljö.
  • Arbete med förbättrings- och kvalitetsarbete i den praktiska verksamheten.
  • Samverkan mellan olika huvudmän och samverkans möjligheter och hinder.

Rekommenderad kurslitteratur
Samhällsbaserad psykiatri, Inger Andersson Höglund & Britt Hedman Dahlström, Danskt band. Sanoma Utbildning, 2012-06 ››
Finns även som ljudbok ›› 

Skapande verksamhet, PEGSKP0, 100 poäng

Skapande verksamhet (100p)
Kursen ger kunskaper om pedagogiska verksamheter och aktiviteter samt om lek och skapande verksamhet. Man får träna förmågan att använda centrala begrepp och teorier samt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter. Man får även träna förmågan att kommunicera, samarbeta och samverka samt förmågan att diskutera egna och andras attityder samt diskutera handlingar i pedagogiska sammanhang.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växande.
  • Användning av bild och form, drama, dans och musik som redskap i pedagogiska sammanhang.
  • Olika metoder, tekniker och material för skapande aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Rekommenderad kurslitteratur
Skapande verksamhet, Tove Phillips. Kartonnage. Gleerups Utbildning AB, 2014-11-11
Skapandets kraft : för kunskap och utveckling, Elisabeth Weissenrieder. Häftad. Runa Förlag, 2008

Socialpedagogik, PEASOC0, 100 poäng

Socialpedagogik (100p)
Kursen ger kunskaper om utanförskap, socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder samt begrepp och teorier. Man får träna sin förmåga att planera, genomföra uppgifter inom området och att utvärdera och dokumentera sitt arbete och resultat. Man får även träna kommunikation och samtalsmetodik.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar.
  • Samhällsutvecklingens påverkan, och olika synsätt genom historien, på verksamheter inom vård och omsorg utifrån till exempel klass, kön och etnicitet.
  • Livsvillkor och möjlighet till utveckling för personer som är i behov av stöd och service från samhället.
  • Den fysiska miljön som patienter och brukare vistas i.
  • Socialpedagogiska insatser, till exempel boendestöd.
  • Socialpedagogiska arbetssätt och metoder där utgångspunkten bygger på mötet och relationen mellan patienter och brukare och personal.
  • Innebörden av olika begrepp och teorier inom området socialpedagogik, till exempel livsvärld, omsorgsarena, kommunikativ handling, dialogiskt förhållningssätt, omsorgskvalitet och mellanmänskligt.
  • Socialpedagogiska uppgifter, till exempel boendestöd i hemmiljö.
  • Det egna förhållningssättet i mötet med andra samt bemötandets betydelse.
  • Kommunikation och samtalsmetodik samt den mänskliga relationens betydelse för detta.

Rekommenderad kurslitteratur
Socialpedagogik, Helen Carlander. Häftad. Sanoma Utbildning, 2014 ››
Finns även som ljudbok ››

Socialt arbete, SOCSOI0, 200 poäng

Socialt arbete (200p)
Ämnet socialt arbete är tvärvetenskapligt och har sin grund i socialvetenskap, sociologi, pedagogik och statsvetenskap. Det är också yrkesrelaterat och handlar om arbete som inriktas på sociala frågor och problem, deras konsekvenser och lösningar.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Innehållet i, bakgrunden till samt framväxten och organisationen av samhällets socialpolitik och socialt arbete.
  • Samhällets hantering av sociala frågor och problem.
  • Sociala myndigheter och ombudsmän, deras funktioner och roller i samhället.
  • Offentliga, frivilliga och privata sociala verksamheter, deras organisationer, innehåll och ideologier samt roller i samhället.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer för sociala verksamheter.
  • Bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik inom sociala verksamheter.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av uppgifter och aktiviteter inom sociala verksamheter.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Kommunikation, samarbete och samverkan med människor i olika situationer.

Rekommenderad kurslitteratur:
Praktisk kunskap i socialt arbete, Eric Olsson, Häftad. Gleerups, 2009-11
Socialt arbete, Tove Phillips, Board book. Gleerups, 2013-07

Sociologi, SOISOO0, 100 poäng

Sociologi (100p)
Kursen ger kunskaper om hur människor och samhället formar varandra. Man får träna sin förmåga att diskutera samhällets, egna och andras attityder samt diskutera handlingar och värdera olika ståndpunkter samt sin förmåga att problematisera kulturmöten och sociala processer.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skapandet av samhällen, kulturer, identiteter, sociala processer och socialisation.
  • Sociala strukturer utifrån klass, genus, etnicitet, kultur och religion.
  • Sociala normer och kategoriseringar av människor.
  • Innebörden av integritet, social kontroll, segregering och marginalisering.
  • Diskriminering, jämställdhet och likabehandling.
  • Metoder för att kritiskt bearbeta information, till exempel källkritik.
  • Aktuella sociala frågor.

Rekommenderad kurslitteratur
Sociologi – grunderna, Tove Phillips. Kartonnage. Gleerups, 2012 ››

Specialpedagogik 1, SPCSPE01, 100 poäng

Specialpedagogik 1 (100p)
Kursen ger kunskap om olika funktionsnedsättningar, specialpedagogiska insatser och arbetssätt samt olika begrepp. Man får träna sin förmåga att planera, genomföra, utvärdera, följa upp och dokumentera olika insatser och aktiviteter samt interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika funktionsnedsättningar och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället.
  • Anpassning av arbetssätt och innehåll i verksamheter till både individers och gruppers olika behov och erfarenheter samt till situationen.
  • Specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang.
  • Människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet i olika situationer och aktiviteter.
  • Innebörden av olika begrepp, till exempel funktionsnedsättning, funktionshinder, normalitet, avvikelse, diagnoser, inkludering, exkludering, tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter på individ- och gruppnivå.
  • Alternativa kompletterande kommunikationssätt och vilken funktion och betydelse de har för människors delaktighet.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Rekommenderad kurslitteratur

Specialpedagogik 2, SPCSPE02, 100 poäng

Specialpedagogik 2 (100p)
Ämnet specialpedagogik är tvärvetenskapligt och har utvecklats ur pedagogik med nära kopplingar till filosofi, psykologi, sociologi och medicin. I ämnet behandlas människors olika villkor för lärande och utveckling i samspel med det omgivande samhället. Det behandlar också arbetsuppgifter, yrkesroller och verksamheter inom funktionshinderområdet.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av organisationer, arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet.
  • Användande, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och övriga hjälpmedel.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr insatser och verksamheter för människor med funktionsnedsättningar.
  • Lagar, andra bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik inom funktionshinderområdet.
  • Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Rekommenderad kurslitteratur (välj en av dessa böcker)
Specialpedagogik 2, Sonja Svensson Höstfält. Häftad. Sanoma Utbildning,  2013 ››
Specialpedagogik 2, Monica Johansson. Häftad. Liber, 2015-06-02 ››

Svenska 1, SVESVE01, 100 poäng

Svenska 1, 100 poäng, som bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd för muntlig framställning. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen.
  • Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang.
  • Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text.
  • Grunderna i den retoriska arbetsprocessen.
  • Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik.
  • Skönlitteratur, författad av såväl kvinnor som män, från olika tider och kulturer.
  • Centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag i fiktivt berättande, till exempel i skönlitteratur och teater samt i film och andra medier.
  • Grundläggande språkliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera språk och språklig variation samt diskutera språkriktighetsfrågor.
  • Dialekter och språklig variation i talat och skrivet språk som hänger samman med till exempel ålder, kön och social bakgrund. Skillnader mellan formellt och informellt språkbruk samt attityder till olika former av språklig variation.

Svenska som andraspråk 1, SVASVA01, 100 poäng

Svenska som andraspråk 1, som bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal och diskussioner. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till ämne, syfte, situation och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument.
  • Skriftlig framställning av texter för kommunikation och reflektion. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, situation och mottagare. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag i framför allt berättande, beskrivande och argumenterande texter. Referat- och citatteknik samt hänvisningar till olika källor.
  • Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer.
  • Läsning av och samtal om texter som används i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
  • Läsning av och samtal om modern skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män som ger inblick i olika kulturer, allmänmänskliga teman och svenska referensramar.
  • Språklig variation i Sverige och i det svenska språket, med tonvikt på hur språkvariationen hänger samman med till exempel ursprung och bostadsort, ålder, kön och social bakgrund. Attityder till språklig variation. Skillnader mellan formellt och informellt språkbruk samt talat och skrivet språk.
  • Jämförelse mellan svenska språket och elevens modersmål.
  • Reflektion över språkinlärning, med tonvikt på hur muntliga situationer och texter kan användas för att bygga upp ordförrådet och utveckla språket.

Svenska som andraspråk 2, SVASVA02, 100 poäng

Svenska som andraspråk 2, som bygger på kursen svenska som andraspråk 1.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntliga utredande och argumenterande presentationer i och inför en grupp. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner och presentationer. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument.
  • Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, mottagare. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag i framför allt utredande och argumenterande texter. Referat- och citatteknik samt hänvisningar till olika källor.
  • Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer.
  • Läsning av och samtal om texter som används i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
  • Läsning av och samtal om skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män från olika kulturer och tider som ger underlag för att utveckla språket och samtala om berättarstrukturer, allmänmänskliga teman och vanliga litterära motiv.
  • Språklig variation i Sverige och i det svenska språket. Språksläktskap och språkförändringar. Svenskans, invandrarspråkens, minoritetsspråkens, teckenspråkets och dialekternas ställning och status.
  • Jämförelse mellan svenska, elevens modersmål och andra språk som eleven har kunskaper i.

 

Teknik i vård och omsorg, TENTEK0, 100 poäng

Teknik i vård och omsorg (100p)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Samspel mellan människa, miljö och teknik inom vård och omsorg.
  • Teknisk utrustning i patienters och brukares dagliga livsföring, till exempel lyfthjälpmedel.
  • Teknisk utrustning för metoder och behandlingar, till exempel vid provtagning.
  • Medicintekniska informationsdatasystem (MIDS), till exempel journalsystem.
  • Grundläggande elsäkerhet.
  • Grundläggande gassäkerhet, till exempel hantering av syrgas till patienter och brukare.
  • Säkerhetsföreskrifter för teknisk utrustning inom vård och omsorg.
  • Hur man instruerar patienter och brukare, närstående och annan personal om användning av teknisk utrustning inom vård och omsorg.

I dagsläget har vi ingen kurslitteratur som vi rekommenderar.

Träningslära 1, TRNTRN01, 100 poäng

Idrott och hälsa 1 (100p)
Kursen ger kunskaper om fysiska aktiviteter och naturupplevelser för kroppslig förmåga och hälsa, kunskap om kulturella och sociala aspekter samt krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Man tränar förmågan att planera och genomföra fysiska aktiviteter, genomföra och anpassa utevistelser, hantera säkerhet och nödsituationer samt att etiskt ta ställning i frågor om könsmönster, jämställdhet och identitet i relation till idrotts- och motionsutövande.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Anatomi och fysiologi med fokus på kroppens rörelseapparat, skelett, leder och muskler.
  • Närings- och kostkunskap för prestation och hälsa.
  • Betydelsen av återhämtning och vila för prestation, välbefinnande och hälsa.
  • Människors olika förutsättningar för fysisk aktivitet i olika situationer.
  • Motionsmiljöers betydelse för träning, motivation och prestation.
  • Träningsmetoder för till exempel uthållighet, styrka, rörlighet, koordination och koncentration.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av anpassade träningsprogram för såväl individer som grupper.
  • Metoder för att arbeta skadeförebyggande samt akut omhändertagande och grundläggande behandling av skada i samband med fysisk aktivitet.
  • Etiska normer och regler för träningsverksamhet.

Rekommenderad litteratur

Träningslära 2, TRNTRN02, 100 poäng

Träningslära 2 (100p)
Kursen ger fördjupande kunskaper om kroppens anatomi och fysiologi, näringsfysiologi och olika träningsmetoder. Man får träna förmågan att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera anpassade och målstyrda träningsprogram. Man får även träna förmågan att förebygga och behandla skador och arbeta hälsofrämjande samt diskutera egna, andras, samhällets och olika kulturers attityder till och värderingar av träning och kroppsideal.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kroppens anatomi och fysiologi med fokus på energigivande processer.
  • Kroppens energiomsättning, näringsfysiologi, energibehov och energibalans utifrån tränings- och hälsoperspektiv.
  • Användande av kostregistrering och kostdataprogram.
  • Olika faktorers påverkan på individers upplevelse av fysisk aktivitet och träning.
  • Tränings- och motionsmiljöers betydelse för träning, motivation och prestation.
  • Träningsmetoder för till exempel uthållighet, styrka, rörlighet, koordination och koncentration.
  • Tester för att mäta fysiska kvaliteter, till exempel konditions- och rörlighetstester.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av träningsprogram för individer och grupper.
  • Skadeförebyggande träning samt enklare träningsprogram för rehabilitering, till exempel efter idrottsskada.

Rekommenderad litteratur:

Ungdomskulturer, SOIUNG0, 100 poäng

Ungdomskulturer (100p)
Kursen ger kunskaper om hur människor och samhället formar varandra, utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv. Man får träna förmågan att använda sociologiska begrepp, teorier och modeller, kritiskt samla in, bearbeta och använda information från olika källor. Man får även träna förmågan att diskutera samhällets, egna och andras attityder samt att problematisera kulturmöten och sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Ungdomars levnadsförhållanden samt deras roll i samhället, och hur detta har förändrats.
  • Ungdomskulturers uppkomst, utveckling, kännetecken och uttryck ur ett historiskt och internationellt perspektiv.
  • Skapandet av subkulturer och identiteter med utgångspunkt i genus, etnicitet och klass.
  • Aktuella ungdomspolitiska mål, samhällets insatser och verksamheter med ungdomar.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

Rekommenderad kurslitteratur
Utveckling, livsvillkor och socialisation, Modigh/Olsson, Natur & Kultur, 2000 ››

Validering Barn och fritid, ORI1BBF, 50 poäng

Validering Barn och fritid (50p)
Vi erbjuder validering inom Barn- och fritidsprogrammets kurser för dig som saknar formell kompetens och arbetar eller har arbetat som barnskötare, elevassistent, fritidspersonal eller resurs inom förskola/skola och fritidsverksamhet. Vi kartläggning och bedömer din befintliga kompetens som du sedan validerar (muntligt, skriftligt, praktiskt, intyg och prövning). Därefter kompletterar du med utbildning där kompetens saknas.

Läs mer om validering ››

Validering Vård och omsorg, ORI1BVO, 50 poäng

Validering Vård och omsorg (50p)
Vi erbjuder validering inom Vård- och omsorgsprogrammets kurser för dig som saknar formell kompetens och arbetar eller har arbetat som undersköterska, skötare, behandlingsassistent, personlig assistent, vårdbiträde, vårdare, omsorgsassistent, boendestödjare inom vård och omsorgsverksamhet. Vi kartläggning och bedömer din befintliga kompetens som du sedan validerar (muntligt, skriftligt, praktiskt, intyg och prövning). Därefter kompletterar du med utbildning där kompetens saknas.

Läs mer om validering ››

Vård och omsorg vid demenssjukdom, GERVÅR0, 100 poäng

Vård & omsorg demenssjukdom (100p)
Kursen ger kunskaper om demenssjukdom, läkemedelsanvändning vid demenssjukdom, vård och omsorg i livets slutskede, funktionsbevarande omsorg och kognitiva hjälpmedel vid demenssjukdom. Man får träna sin förmåga att kommunicera med människor med geriatriska och äldrepsykiatriska tillstånd.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Demenssjukdomens olika faser samt specifika hjälpbehov i samband med dem.
  • Demenssjukdomar, utredning, bedömning av minnesfunktioner, intellektuella och motoriska funktioner.
  • Specifik vård och omsorg samt läkemedelsanvändning vid demenssjukdom.
  • Vård och omsorg i livets slutskede och palliativ vårdfilosofi.
  • Funktionsbevarande omsorg och kognitiva hjälpmedel vid demenssjukdom.
  • Dokumentation och levnadsberättelse.
  • Demenssjukas kost, nutrition och måltidsmiljö.
  • Kroppsnära omsorg samt munhälsa och fothälsa.
  • Prevention och säkerhet, till exempel hur man förebygger fallolyckor.
  • Bibehållande av den äldres integritet, värdighet, autonomi och delaktighet vid demenssjukdom.
  • Etiska dilemman vid vård av demenssjuka.
  • Kommunikation i svårare samtal och som pedagogiskt verktyg.
  • Pedagogiskt, empatiskt och etiskt förhållningssätt samt bemötande och samarbete med andra.
  • Närståendestöd vid demenssjukdom, teamarbete och intresseorganisationer.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området relaterade till det dagliga arbetet.

Rekommenderad kurslitteratur
Vård och omsorg vid Demenssjukdomar, Margareta Skog, Häftad. Sanoma Utbildning, Sverige, 2012 ››
Finns även som ljudbok ››

Vård- och omsorgsarbete 1, VÅRVÅR01, 200 poäng

Vård- och omsorgsarbete 1 (200p)
Ämnet vård och omsorg har sin grund i praktiskt arbete men också i vetenskapliga ämnesområden som vårdvetenskap och socialt arbete. Ämnet behandlar vård- och omsorgsarbete ur ett helhetsperspektiv, där människors totala livssituation är det centrala snarare än sjukdom eller funktionsnedsättning.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Centrala begrepp, till exempel vård och omsorg, omvårdnad och socialt arbete.
  • Hygien, till exempel att förebygga smitta och smittspridning genom rena rutiner.
  • Det normala åldrandet, fysiskt, psykiskt och socialt.
  • Etiskt förhållningssätt i hälso- och sjukvård samt socialtjänst.
  • Hur man utför arbetsuppgifter på ett estetiskt sätt.
  • Personlig vård, till exempel personlig hygien, munvård, kost och vätska, måltidssituation, vila och sömn, elimination och klädsel samt komplikationer vid långvarigt sängläge.
  • Sociala och socialpedagogiska uppgifter, till exempel i form av samtal, kontakt och aktivering.
  • Serviceuppgifter i hushållet, till exempel tvätthantering, städning, inköp, matlagning och livsmedelshantering.
  • Medicintekniska uppgifter, till exempel blodtrycks- och pulskontroller, temperaturmätning, urinprov och enklare såromläggning.
  • Administrativa uppgifter, till exempel beställning av sjukvårdsmaterial och schemaplanering.
  • Arbetsställningar och förflyttningar.
  • Sekretess i vård- och omsorgsarbetet.
  • Tekniska och andra hjälpmedel.
  • Datoranvändning och säker informationshantering.
  • Kommunikation, bemötande, förhållningssätt, sinnesstimulering och samarbete. Estetik och kulturella yttringar i form av till exempel musik, dans, konst och litteratur.
  • Den historiska utvecklingen inom verksamhetsområdet.

Rekommenderad kurslitteratur

Vård- och omsorgsarbete 2, VÅRVÅR02, 150 poäng

Vård- och omsorgsarbete 2 (150p)
Ämnet vård och omsorg har sin grund i praktiskt arbete men också i vetenskapliga ämnesområden som vårdvetenskap och socialt arbete. Ämnet behandlar vård- och omsorgsarbete ur ett helhetsperspektiv, där människors totala livssituation är det centrala snarare än sjukdom eller funktionsnedsättning.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Omvårdnads- och omsorgsprocessen samt teorier inom vård och omsorg.
  • Vård och omsorg i livets slutskede.
  • Rehabilitering och habilitering samt pedagogiskt förhållningssätt.
  • Hälso- och sjukvårdsuppgifter, till exempel sondmatning, sugning av övre luftvägar, insulingivning och katetrisering samt hur dessa uppgifter ska delegeras.
  • Vård och omsorg vid vanliga sjukdomar.
  • Observation, behandlingar, kontroller och provtagning.
  • Självbestämmande och integritet.
  • Rapportering och dokumentation.
  • Biståndsbedömning och vårdplanering.
  • Den fysiska och psykiska arbetsmiljöns betydelse för hälsa och egen säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
  • Lagar och andra bestämmelser som reglerar hälso- och sjukvård och socialtjänst samt personalens ansvar och skyldigheter.
  • Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens organisation på riksnivå, regional nivå och lokal nivå.
  • Socialtjänstens insatser för barn och ungdomar, familjer och äldre.

Rekommenderad kurslitteratur
Vård- och omsorgsarbete 2, Monica Imborn, Britta Åsbrink. Häftad. Sanoma Utbildning, Sverige, 2012 ››
Finns även som ljudbok ››

Vårdpedagogik och handledning, PEAVÅD0, 100 poäng

Vårdpedagogik och handledning (100p)
Kursen ger kunskaper om vad som påverkar relationen mellan patienter och brukare och personal. Man får även kunskaper om handledning och dess kunskapsutvecklande process, relevanta begrepp och teorier samt kvalitetsarbetets betydelse. Man får träna sin förmåga att planera och genomföra uppgifter inom området, att kommunicera med andra utifrån deras förutsättningar samt att uppfatta och tolka vilka behov patienter och brukare, närstående och personal har samt träna sin förmåga att utvärdera och dokumentera sitt arbete och resultat.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hur samtalssituationer påverkas av patienter och brukare, vårdpersonal och omgivningen.
  • Kunskap och kompetens inom vård och omsorg.
  • Handledningsprocessens olika delar: inventering, planering, genomförande och utvärdering.
  • Rollen som pedagog och handledare.
  • Innebörden av olika begrepp och teorier inom området pedagogik, kommunikation, handledning och samtalsmetodik. Olika former av handledning.
  • Pedagogiska metoder vid handledning.
  • Handledningsuppgifter, till exempel hjälp med motivationsarbete.
  • Lärande- och bedömningssamtal.
  • Kommunikationens betydelse för mötet mellan patienter och brukare och personal.
  • Avsikter med och utförande av kvalitetsarbete inom vård och omsorg.

Rekommenderad kurslitteratur
Vårdpedagogik och handledning, Agneta Blohm, Hannu Sparre . Sanoma Utbildning 2012 ››
Finns även som ljudbok ››

Äldres hälsa och livskvalitet, GERÄLD0, 200 poäng

Äldres hälsa och livskvalitet (200p)
Gerontologi är läran om det normala fysiska, psykiska och sociala åldrandet och om de åldersrelaterade förändringar som sker hos människan från det att hon uppnått mogen ålder till dess att hon dör. Geriatrik definieras som läran om orsaker, symtom, diagnos och behandling av sjukdomar hos äldre. Ämnet gerontologi och geriatrik behandlar vård och omsorg om den äldre individen utifrån en helhetssyn.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Det normala fysiska, psykiska och sociala åldrandet och den åldrande människans behov ur ett socialt, kulturellt, mångkulturellt och existentiellt perspektiv.
  • Vanliga sjukdomar vid åldrande samt behandlingar och läkemedelsanvändning vid dessa sjukdomar.
  • Funktionsnedsättning och utvecklingsstörning vid åldrande.
  • Vård och omsorg i livets slutskede och palliativ vårdfilosofi.
  • Rehabilitering, funktionsbevarande omsorg och fysisk aktivitet för äldres välbefinnande.
  • Åldrande och sexualitet.
  • Den äldres estetiska och kulturella livsmiljö för sinnesstimulans och livskvalitet.
  • Kroppsnära omsorg samt munhälsa och fothälsa.
  • Äldres kost, näringsbehov och nutrition samt måltidsmiljö.
  • Livskvalitet – instrument och skattningsskalor.
  • Emotionell och social omsorg för meningsfull tillvaro och delaktighet i samhället.
  • Prevention och säkerhet, till exempel i fråga om fallolyckor.
  • Etiskt, pedagogiskt och empatiskt bemötande och förhållningssätt.
  • Samarbete med vårdtagare och anhöriga för delaktighet.
  • Kommunikation i svårare samtal och som pedagogiskt redskap.
  • Frivilligorganisationers arbete för äldre och deras närstående.

Rekommenderad kurslitteratur