Med anledning av spridningen av coronaviruset finns riktlinjer och övrig information samlat på AcadeMedias webb. Informationen uppdateras kontinuerligt.

YH-flex Specialistundersköterska Multisjuka äldre

Har du mångårig yrkeserfarenhet och stor kunskap av att vårda äldre? Vill du validera din yrkeserfarenhet för att kunna studera för en yrkeshögskoleexamen till Specialistundersköterska Multisjuka äldre? Sök vår utbildning YH-flex Specialistundersköterska Multisjuka äldre!

YH-flex Specialistundersköterska Multisjuka äldre vänder sig till dig som har omfattande yrkeskunskaper av att vårda äldre som motsvarar en betydande del av utbildningen. Du läser på distans och halvfart så att du kan kombinera arbete med studier. Välkommen med din ansökan!

YH-flex Specialistundersköterska Multisjuka äldre

Omfattning: Individuell
Studietakt: Halvfart
Studieform: Distans med fysiska träffar
Studieorter: Stockholm
Start validering (kartläggning): 1 nov 2020 
Start kompletterande utbildning: Januari 2020 
Ansökan öppen: 14 sep – 11 okt  2020

Utbildningens upplägg

Den första delen av utbildningen innebär att din reella kompetens (kunskaper, färdigheter och kompetenser) bedöms genom validering (kartläggning) som ett underlag för att tillgodoräkna dig betydande del av utbildningen.

Den andra delen av utbildningen består av en individuellt anpassad kompletterande utbildning för att nå examen.

Distans

Utbildningen bedrivs på halvfart och distans med vissa schemalagda närträffar där den studerande ges tillfälle att omsätta kunskaper i nya sammanhang, att koppla samman teori och praktik samt att reflektera i grupp. Upplägget är anpassat för att underlätta för yrkesverksamma att kunna delta i undervisningen. Eftersom den största delen av utbildningen är webbaserad krävs datorvana. Du ska ha tillgång till en dator med stabil internetuppkoppling och webbkamera.

Lärare

KUI har anställda lärare som ansvarar för den övergripande undervisningen, utöver det har vi inbjudna föreläsare från arbetsliv och forskning som bidrar med kunskap och fördjupning utifrån sitt område.


Kurser 

YH-flex Specialistundersköterska Multisjuka äldre riktar sig till dig som har tidigare erfarenhet och kunskaper i hela eller delar av  kurserna nedan:

Gerontologi och åldrandets livsvillkor, 15 yh-poäng

Kursen syftar till att ge den studerande god kunskap och förståelse för dels hur samhället har organiserat stöd, vård och omsorg om äldre samt förståelse för äldres livsvillkor och hur man i rollen som specialistundersköterska kan bidra till god hälsa för äldre.

Målet med kursen är att den studerande ska få en orientering i teorier inom gerontologi och specialiserad kunskap om äldres livsvillkor i samhället och hur samhället har organiserat stöd, vård och omsorg om äldre. Kursen ger djup kunskap i innebörden av att ”få leva hela sitt liv”, funktionsbevarande omsorg och vardagsrehabilitering samt färdigheter att tillämpa kunskapen i det dagliga arbetet. Den studerande får också specialiserad kunskap i salutogent förhållningssätt och åldrandet ur ett fysiskt, psykiskt och socialt perspektiv samt krishantering och färdigheter och kompetenser att tillämpa dessa kunskaper i praktiken utifrån individens förutsättningar. Den studerande fårfärdigheter och kompetenser att utveckla och fördjupa sin förmåga att identifiera gerontologiska förändringar som påverkar den äldres hälsa och livsvillkor samt uppmärksamma äldres specifika behov.

Klinisk bedömning med fokus på teamarbete, 30 yh-poäng

Kursens syftar till att ge den studerande god kunskap om kliniska bedömningar och färdighet att uppmärksamma förändringar i hälsotillstånd hos äldre utifrån personcentrerad vård.

Målet med kursen är att de studerande ska ha specialiserad kunskap om, färdigheter och kompetens för att kunna uppmärksamma förändringar i hälsotillstånd hos äldre och vidta lämpliga åtgärder både självständigt och tillsammans med vårdande team. De studerande ska ges djupa kunskaper om och övning i att använda riskbedömningar och arbeta preventivt för att förebygga de särskilda risker som åldrandet och åldrandets sjukdomar medför utifrån personcentrerad vård. Kursen ska ge de studerande fördjupad kunskap, färdigheter och kompetenser att arbeta efter nationella kvalitetsregister avseende kliniska bedömningar. De studerande får också specialiserad kunskap om bedömningsinstrumentet MEWS, i kursen ingår praktiska övningsmoment och de studerande får färdighet att använda verktyget för kliniska bedömningar. Efter genomgången kurs ska de studerande, utifrån sin yrkesroll, utveckla sina färdigheter och kompetenser att planera, genomföra, rapportera, dokumentera och utvärdera avancerade omvårdnadsuppgifter utifrån gällande lagstiftning självständigt och i team.

Lärande och handledning som pedagogiska verktyg, 25 yh-poäng

Kursen syftar till att den studerande skall få verktyg att agera professionellt i rollen som handledare i syfte att skapa ett lärande och utvecklande arbetsklimat.

Målet med kursen är att den studerande ska ha utvecklat sin profession genom att i det dagliga arbetet träna och utöva praktiskt omvårdnadsarbete med mest sjuka äldre. Den studerande ska också tränas i att fördjupa sina färdigheter och kompetenser i omvårdnadsarbete med äldre. Den studerande ska efter genomgången LIA besitta kunskaper, kompetenser och färdigheter som medför att hen efter avslutad utbildning kan fungera som medarbetare med särskilt ansvarsområde inom vård av mest sjuka äldre.

Palliativ vård, 25 yh-poäng

Kursen syftar till att ge den studerande god förståelse för hur det är att arbeta nära döende och deras anhöriga och färdighet att tillämpa palliativ vårdfilosofi och använda det palliativa vårdregistret.

Målet med kursen är att den studerande ska ha specialiserad kunskap om den egna yrkesrollen inom palliativ vård och ges insikter i hur det är att vårda och arbeta nära döende personer och deras anhöriga. Den studerande ska ha avancerad kunskap om och färdighet att arbeta utifrån palliativ vårdfilosofi. Efter genomgången kurs ska de studerande ha kunskap om och en orientering i det Nationella Vårdprogrammet för Palliativ vård och färdighet i att använda det svenska palliativregistret. Den studerande ska också ha specialiserade kunskaper om specifik palliativ vård för äldre och äldre med kognitiv svikt. Den studerande får också en orientering i och kunskap om sociala, religiösa och kulturella faktorer hos vårdtagare och färdighet att anpassa omvårdnad och omsorg efter sociala, religiösa och kulturella faktorer hos vårdtagare.

Specifik omvårdnad vid geriatriska sjukdomar, 50 yh-poäng

Kursen syftar till att ge den studerande kunskap om den specifika omvårdnad och stöd som krävs vid vanliga geriatriska sjukdomar och sjukdomstillstånd och färdigheter och kompetenser att möta och behandla den enskilde på rätt sätt.

Målet med kursen är att de studerande ska ha specialiserade kunskaper om specifika symtom, lämplig omvårdad och behandling samt bemötande vid vanligt förekommande geriatriska sjukdomar, psykisk ohälsa och andra sjukdomstillstånd. Den studerande ska ha djupa kunskaper om personcentrerad vård, multisjuklighet och specifika omvårdnadsbehov som uppstår i samband med det samt specialiserad kunskap om läkemedel och polyfarmaci. Den studerande ska ha färdighet att genomföra subkutana injektioner, skötsel av kvarliggande kateter, såromläggning och andra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom hemsjukvård och avancerad omvårdad av mest sjuka äldre. Kursen ger också specialiserad kunskap om specifika behov vad gäller kost, måltid och munhälsa inom arbetet med mest sjuka äldre. Efter genomgången kurs ska den studerande ha fördjupad kunskap om de speciella problem som uppkommer vid diagnostik och behandling av sjukdom vid samtidig förekomst av psykogeriatriska tillstånd.

Välfärdsteknologi och kvalitetsarbete, 20 yh-poäng

Kursen syftar till att ge den studerande kunskap och insikt om hur IT och välfärdsteknologi kan användas som stöd vård och omsorgsinsatser för att samordna vård och omsorgsinsatserna runt den enskilde individen samt som verktyg för kvalitetssäkring.

Målet med kursen är att den studerande ska ha specialiserade kunskaper och kompetens kring hur It kan användas som stöd i avancerad omvårdnad av mest sjuka äldre samt som kvalitetsverktyg. Den studerande ska ha fördjupad kunskap om dokumentation och dess betydelse i arbetet med mest sjuka äldre. Efter genomgången kurs ska den studerande ha kunskap om ny teknik och innovation i vården om mest sjuka äldre och färdighet och kompetens att utveckla och samordna vård och omsorgsinsatserna runt den enskilde individen inom området. I kursen ingår praktiska övningsmoment med vedertagna system och kvalitetsverktyg.

LIA – Lärande i arbetslivet med fältstudier, 15 yh-poäng

Kursen syftar till att den studerande skall få kunskap, färdigheter och kompetenser för att fungera som medarbetare med särskilt ansvarsområde för omvårdnad av mest sjuka äldre och palliativt omvårdnadsarbete.

Målet med kursen är att den studerande ska ha utvecklat sin profession genom att i det dagliga arbetet träna och utöva praktiskt omvårdnadsarbete med mest sjuka äldre. Den studerande ska också tränas i att fördjupa sina färdigheter och kompetenser i omvårdnadsarbete med äldre. Den studerande ska efter genomgången LIA besitta kunskaper, kompetenser och färdigheter som medför att hen efter avslutad utbildning kan fungera som medarbetare med särskilt ansvarsområde inom vård av mest sjuka äldre.

Examensarbete, 20 yh-poäng

Kursen syftar till att den studerande skall utveckla sin förmåga i att söka, inhämta, värdera och sammanställa information med ett källkritiskt- och vetenskapligt förhållningssätt. Den studerande skall utveckla sin förmåga att analysera, diskutera och redovisa resultat på ett systematiskt sätt.

Målet med kursen är att den studerande ska få kunskap om rapportskrivning och metodiskt sammanställning av material. Den studerande utvecklar sin färdighet och kompetens att söka, inhämta, bearbeta, värdera och sammanställa information utifrån relevanta sociala, etiska och vetenskapliga aspekter samt att analysera, diskutera och redovisa resultat på ett systematiskt sätt. Kursen förbereder den studerande i ett vetenskapligt arbetssätt inför kommande utvecklingsarbeten inom utbildningens område och leder vidare till professionell utveckling inom arbetsrollen. Den studerande ska ha färdighet att presentera ett vetenskapligt uppställt arbete, samt kommunicera ett abstract av rapporten på engelska muntligt och skriftligt.


Grundläggande behörighet

Särskilda förkunskaper

  • Lägst betyg E i följande kurser från  Vård- och omsorgsprogrammet
    • Etik och människans livsvillkor, 100 poäng
      Alternativt betyg G/3 i motsvarande kurser från tidigare vård och omsorgsutbildningar. Exempelvis kurserna Människan socialt och kulturellt och Etik och livsvillkor från Omvårdnadsprogrammet.
    • Medicin 1, 150 poäng
      Alternativt betyg G/3 i motsvarande kurser från tidigare vård och omsorgsutbildningar. Exempelvis Medicinsk grundkurs och Arbetsmiljö och säkerhet från Omvårdnadsprogrammet.
    • Psykologi 1, 50p
      Alternativt betyg G/3 i motsvarande kurser från tidigare vård och omsorgsutbildningar. Exempelvis Psykologi A från Omvårdnadsprogrammet.
    • Vård- och omsorgsarbete 1, 200p
      Alternativt betyg G/3 i motsvarande kurser från tidigare vård och omsorgsutbildningar. Exempelvis Datakunskap, Arbetsmiljö och säkerhet, Vård och omsorgsarbete, Social omsorg och Omvårdnad från Omvårdnads-programmet. Dessa kurser från Omvårdnadsprogrammet motsvarar tillsammans Vård och omsorgsarbete 1 och Vård och omsorgsarbete 2 i Vård och omsorgsprogrammet.
    • Vård- och omsorgsarbete 2, 150p
      Alternativt betyg G/3 i motsvarande kurser från tidigare vård och omsorgsutbildningar. Exempelvis Datakunskap, Arbetsmiljö och säkerhet, Vård och omsorgsarbete, Social omsorg och Omvårdnad från Omvårdnads-programmet. Dessa kurser från Omvårdnadsprogrammet motsvarar tillsammans Vård och omsorgsarbete 1 och Vård och omsorgsarbete 2 i Vård och omsorgsprogrammet.
  • Yrkeserfarenhet
    Du har minst 1 års yrkeserfarenhet med omfattning minst halvtid som undersköterska med inriktning äldrevård.

Reell kompetens

Om du saknar betyg och intyg som gör dig behörig men har motsvarande kunskaper kan du ansöka via reell kompetens. Då tar vi hänsyn till andra utbildningar och yrkeserfarenhet.

Studiebidrag

Utbildningen är studiemedelsberättigad via CSN.

Ansökan

Ansökan YH-flex Specialistundersköterska Multisjuka äldre Stockholm ››

Ansökan görs via vårt antagningsystem yh-antagning.se

  1. Registrera ett konto i ansökningswebben alt. logga in med dina användaruppgifter om du redan har ett konto på yh-antagning.se
  2. Välj kurs
  3. Ladda upp dina gymnasiebetyg, eventuellt arbetsintyg och övriga dokument som du vill använda för att visa att du är behörig
  4. Skicka in ansökan

Därefter granskar vi din ansökan och behöver du komplettera något så kontaktar vi dig.

Urval

Om antalet behöriga sökande överstiger antalet platser kommer ett urval göras bland samtliga behöriga sökande. Tänk på att du måste tacka ja till erbjuden plats inom 7 dagar.

Kontakta KUI Yrkeshögskola

08-522 506 80
yrkeshogskola@kui.se

Studieort

KompetensUtvecklingsInstitutet Stockholm

Läs mer om Medborgarplatsen utbildningscenter