Håll kvar dina rutiner!

Studietips vid distansstudier

Vi på KUI vet att det är tufft med distansstudier, distansarbete, distans.. ja allt! Så vi vill därför ge er lite små tips på vägen som kan hjälpa er hålla kvar fokus och inte ge upp!

Du kanske endast pluggar på distans nu i Corona och tycker det är supertråkigt. Du gillar när du har en fast plats att gå till och schemalagda studietider. Eller kanske är du en sådan där person som bara älskar att plugga hemifrån, i din egen takt och på egna villkor. Oavsett kan dessa tips hjälpa dig att få lite struktur på vardagen och ge bättre studieresultat.

 

Studietips 1: Håll kvar dina rutiner!

Det är lätt att förändra sina rutiner om dagarna nu när allt sker på distans i samhället, men gör inte det! Gå upp tidigt och ät frukost. Gör dig i ordning som vanligt och gå sedan ”till skolan” (även om det bara innebär att sätta dig vid datorn hemma). Ät lunch vid ungefär samma tid varje dag och sätt en tid när du slutar och ”går hem”. Kroppen och sinnet mår bra av att ha regelbundna rutiner som inte förändras hela tiden.

 

Folkhälsomyndigheten skriver också att rutiner får dig att må bra:

  • Rutiner kan hjälpa dig hitta balans i vardagen och få tiden att räcka till. Det kan vara bra för din psykiska hälsa. Regelbundna tider för mat, sömn, återhämtning och motion kan göra att vardagen fungerar bättre. Det är också viktigt att hitta en balans mellan arbete, studier och fritid.
  • För att hinna med allt i vardagen kan det även vara bra med rutiner för att laga mat och städa, läsa läxor, promenera med hunden och prata med familj eller vänner. Du kan också behöva bestämma hur skärmtiden ska fördelas mellan arbete, skola, sociala medier, spel eller annan underhållning.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida ›› 

 

Vi gör det tillsammans!